9 Over de geschiedenis van Nederlandse behangsels in de acht tiende eeuw, zie de heldere dissertatie van Richard Harmanni. Harmanni schrijft over de Amsterdamse behangselschilder Jurriaan Andriessen, maar geeft tevens een uitvoerige inleiding op behangselschilders en -schilderingen in het algemeen. Zijn dissertatie is de bron van wat in dit artikel wordt vermeld over de geschiedenis van achttiende-eeuwse behangselschilderingen. Richard Harmanni, Jurriaan Andriessen (1742-1819] 'behangsel schilder', Leiden 2006 (dissertatie RUL) Ik heb gebruik gemaakt van de internetversie op: https: //openaccess.leidenuniv.nl/hand- le/1887/5429 (in het vervolg als: 'Harmanni'). Het proefschrift is later bewerkt en uitgegeven in boekvorm als: Jurriaan Andries sen 1742-1819een schoon vergezicht, Zwolle 2009. 10 Meijer pag. 4; Harmanni pp. 149, 158-159; J.W. Niemeijer, Hol landse aquarellen uit de 18e eeuw, Zwolle 1990 (in het vervolg als 'Niemeijer'), pag. 100. 11 Harmanni pag. 149. 12 Oogst bij een dorp in een heuvelig landschap, pen in bruin, pen seel in dekverf, gedateerd 1767, Rijkprentenkabinet inv. 1968:93, Niemeijer no. 44, pp. 100-101. 13 Uit de erfenis van zijn één jaar eerder overleden zuster Maria Machteld van Sypesteyn, sinds 1764 weduwe van Pieter van Schuijlenburg, verwierf Cornelis Ascanius V in 1775 het am bachtsheerschap van de heerlijkheden Renesse en Moermond. In 1789 werden beide heerlijkheden door zoon Cornelis Asca nius VI verkocht aan Jan van IJsselstein. Met veel dank aan dhr. Huib Uil voor de juiste informatie in dezen. 14 Harmanni pp. 148-149. 15 Harmanni pag. 149. 16 Zie noot 8. 17 Zie noot 12. 18 Het slot Moermont 1743, ets door Hendrik Spilman circa 1750 naar een tekening door Cornelis Pronk uit 1743. Afbeelding 81 in: Het Verheerlijkt Nederland of Kabinet van hedendaagsche gezigten etc., V (Zeeland), Amsterdam 1754. In deze prent is de lage muur om het kasteeleiland voorzien van kantelen, zoals in het behangsel, en er is een blind boogvenster aangegeven in de oostelijke muur van het voormalige poortgebouw, evenals zoals in het behangsel. 19 De aanbouwtjes aan de linkerkant van het kasteelgebouw zijn in het schilderij niet op dezelfde manier weergegeven als in de prent. De prent is echter helemaal in overeenstemming met de werkelijkheid. Kennelijk heeft de schilder de voorstelling van de prent niet goed bekeken (deze zijde van het gebouw bevindt zich in de schaduw) of niet begrepen. 20 Het dorp Renesse 1745, ets door Hendrik Spilman circa 1750 naar een tekening door Cornelis Pronk uit 1745, afbeelding 76 in: Het Verheerlijkt Nederland etc., V, zie noot 18. 21 Over dit onderwerp, zie: Jan Peeters, Anthonis Vanden Wijn- gaerde, Des Co: Ma: schilder, Amsterdam 1990 (doctoraalscriptie UvA, Kunsthistorisch Instituut). Zie ook: Richard Kagan, 'Philip II and the Art of the Cityscape', in: Journal of Interdisciplinary History 17 (1986), pp. 115-135; en: idem, Spanish cities of the Golden Age, Berkeley (CA) 1989. 22 Voor een inleiding op dit onderwerp, zie: catalogus tentoonstel ling Amsterdam 1990-1991, Rijksmuseum, Schilders van Venetië etc., pp. 62-68 en cat. no. 32-38. Zie verder: Sergio MarinelLi, Bernardo Bellotto, Verona e le citta europee, Milaan 1990, en: Martin Hulsenboom, De Warschause Veduten-serie van Bernardo Bellotto (1721-1780]. Een iconologisch onderzoek, Nijmegen 1984 (doctoraalscriptie KUN, Kunsthistorisch Instituut). 23 Het gebouw in de prent en in het behangsel staat er nog steeds. In feite is het een verbouwd poortgebouw, het laatste restant van het zogenaamde tweede kasteel Moermond, dat uit de eerste helft van de veertiende eeuw dateerde. Voor een inter pretatie van de bouwgeschiedenis, zie: J. Renaud, 'Moermond', Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 70 (1971) no. 2-3, pp. 76-78. 24 Over deze pogingen, zie de website van kasteelmuseum Sy pesteyn: http//www.sypesteyn.nl, onder "voorname familie". Jonkheer staat voor ongetitelde adel, zoals het Engelse Baronet; echte adellijke titels zijn in Nederland ridder, baron en graaf. 25 Zie noot 13. Elk paneel is linksonder gesigneerd en gedateerd: "H. Meijer inv et ft 1775", wat betekent: "Hendrick Meijer heeft [het paneel] ontworpen en geschilderd in 1775". 26 Meijer pag. 19 noot 27. 27 Bovengenoemd behangsel van Hendrick Meijer in Leiden is van een ander type: in hoofdzaak topografisch, Harmanni pag.149. 28 Harmanni pag. 151. 29 Harmanni pp. 151-152. 79 De Waterschans 2 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 39