hierdoor onvoldoende capaciteit om de auto's op te vangen. Het was evident dat de overheid snel nieuwe wegen moest aanleggen. De volksvertegenwoordigers maakten zich dan ook zorgen, toen in 1958 een nieuw Rijkswegen plan werd aangekondigd. Er vonden weinig ver anderingen plaats in het beleid, hoewel de nood steeds hoger werd. Vandaar dat minister Kort hals in 1959 het 1.200km-pLan invoerde. Binnen vijftien jaar moest er 1.200 kilometer aan nieu we rijkswegen aangelegd worden. Samen met de instelling van een nieuw financieringsrege ling, het Rijkswegenfonds, zou Nederland hier door voldoende toegerust zijn om de groeiende hoeveelheid auto's op te vangen. Het 1.200km- pLan werd in 1968 geïntegreerd in het Rijkswe genpLan, waardoor dit het meest uitgebreide ooit zou zijn. En één van de nieuwe wegen op het 1.200km-pLan, was de Rijksweg 19. Deze nieuwe verbinding zou van Rotterdam naar Antwerpen gaan lopen over de toen nog in het kader van de Deltawerken aan te leggen VoLkerakdam.6 De planning van een snelweg Het aanleggen van een nieuwe snelweg gebeurt niet zomaar - nu niet, toen ook niet. Het planolo gisch proces in de jaren zestig verliep weL snel ler dan vandaag de dag. Alvorens de minister een tracébesLuit nam, moesten, naast het be leid en de vaststelling van een voorlopig tracé, diverse afwegingen gemaakt worden op tech nisch, geologisch, economisch, ecologisch en planologisch vlak. Samen met haar provinciale afdelingen bereidde Rijkswaterstaat de planning en de uitwerking van het tracé voor. Daarnaast diende overlegd te worden met de planologische diensten voor inpassing van de weg binnen de ruimtelijke ordening. De gemeenten hadden op hun beurt de taak om de weg in het bestem mingsplan op te nemen. Meestal ging dit voor Rijkswaterstaat gemakkelijk, soms deed de ge meente moeilijk. Uiteindelijk besloot de minister van Verkeer en Waterstaat over de aanleg van een rijksweg. De Eerste en Tweede Kamer controleerden hem uiteraard. ZoweL de bewindslieden aLs de volks vertegenwoordigers wonnen kennis en advies in bij de Raad van de Waterstaat. De Commissie van OverLeg voor de Wegen maakte hier onder deeL van uit. Zij nam niet aLLeen deeL aan het overLeg, maar informeerde zich ook over de LokaLe probLematieken door ter pLaatse te gaan kijken en met de betrokken partijen te praten. Hier brachten zij advies over uit, dat via de Raad van de Waterstaat naar de minister en Tweede KamerLeden ging ter voorbereiding van een be sLuit. De uitvoerder van de pLanning van de nieuwe wegen, was - en is nog steeds - Rijkswaterstaat. Deze ambteLijke dienst kende een onderverde Ling in regionaLe directies en gespeciaLiseerde afdeLingen. De directie Noord-Brabant voerde overLeg met de provincie, gemeenten en het be drijfsLeven. Deze provinciaLe dienst had ook haar eigen ingenieurs en tekenaars in dienst, die verantwoordeLijk waren voor het uitwerken van een tracé. De dienst stond onder Leiding van een hoofdingenieur-directeur. Met het beLeidsvoornemen om 1.200 kiLometer in vijftien jaar aan te Leggen (80 kiLometer per jaar) kreeg Rijkswaterstaat het dus ontzettend druk.7 Dit wiL niet zeggen dat de ingenieurs te overhaast aan de sLag zijn gegaan: het inteke nen van een nieuwe sneLweg gebeurde zorgvuL dig vanwege de compLexiteit, het grootschaLige karakter en de enorme kosten. Dat een weg echter in 1959 aL gepLand was, terwijL deze 55 jaar Later geopend werd, is weL erg Lang te noe men. Het tracé van de Zoomweg Rijksweg 19 was gepLand aLs een extra verbin ding tussen Rotterdam en Antwerpen. De Zoom weg moest niet aLLeen gaan fungeren aLs een directe weg tussen de twee havensteden, maar ook aLs een goede verbinding van West-Brabant en ZeeLand met de Randstad. In 1959 pubLiceer de de Provincie Noord-Brabant de pubLicatie Noord-Brabant in het Nieuwe Westen. Hiermee probeerde ze in te speLen op de toen aL verwach te dichtsLibbing van de Randstad. De provincie probeerde West-Brabant te promoten aLs een overLoopgebied voor industrie en wonen. In het bijgevoegde ontwikkeLingspLan (afbeeLding 1) vaLt te zien in weLke richting de pLanoLogen dachten inzake de ruimteLijke ontwikkeLing. De Zoomweg (die hier aLs een primaire verkeerweg is aangegeven, waarvan het zuideLijke deeL met een stippeLLijn is getekend) zou dus van de VoL- kerakdam tussen RoosendaaL en Bergen op Zoom door Lopen, met een aansLuiting op BeLgië (die nog in studie was). Daarnaast waren nog twee oost-westverbindingen voorzien, nameLijk de Maasroute (de huidige A59, maar dan voLLedig 111 De Waterschans 3 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 15