doorgetrokken via Zevenbergen) en de Kem-
penerrandweg. Deze Liep van Breda ten zuiden
van Etten-Leur, Roosendaal en Bergen op Zoom
door naar Zeeland. Dit was een nieuwe snelweg:
de huidige weg A58 zou als een provinciale weg
blijven dienen, in tegenstelling tot het heden,
waarin het een autosnelweg is geworden. Ten
slotte was de huidige A17 voorzien als verbin
ding tussen Zeeland en Dordrecht. Bergen op
Zoom kreeg een oostelijk randweg die doorliep
als de weg naar Halsteren en Tholen.8
Rijkswaterstaat bedacht dus dat de Zoomweg
van Rotterdam over de Volkerakdam via Wil
lemstad, Dinteloord, Kruisland, tussen Wouw en
Heerle door, over de Wouwse Plantage, langs
Woensdrecht en via Putte naar België zou ko
men te lopen.
In eerste instantie verliep de planning en de
aanleg van de Zoomweg voorspoedig. Het begon
in Rotterdam. Stap voor stap breidde de weg
zich uit naar het zuiden, tegelijk met de aanleg
van de Volkerakdam. In 1964 opende de minister
het tracé tussen Klaaswaal en de Hari ngvliet-
brug. In 1969 was de Volkerakdam voltooid, sa
men met de Volkerakbrug over de sluizen naar
Willemstad. Vanaf hier begon de aanleg van het
volgende baanvak naar Dinteloord. Dit werd in
november 1971 geopend met de bedoeling dat
de weg in 1974 tot Wouw gereed zou zijn, aan
sluitend op de oude rijksweg van Roosendaal
naar Bergen op Zoom.9
Ondertussen moest nog bekeken worden, hoe
het tracé van Wouw naar België precies zou kun
nen gaan lopen. Duidelijk was wel dat de Wouw-
se PLantage en de bos- en heidegebieden in de
huidige gemeente Woensdrecht niet zouden
ontkomen aan doorsnijding door de snelweg.
De grensovergang met België was namelijk bij
Putte voorzien.
Standpunten gemeenten
In 1964 kregen de betrokken gemeenten de loop
van de Zoomweg onder ogen.10 Wat vonden ze
ervan? En wat betekende de komst van deze
snelweg voor de ontwikkeling van de dorpen
en steden? De Wouwse burgemeester Jacques
Rutten had van de Brabantse Rijkswaterstaat
een voorLopige pLankaart kunnen bemachtigen.
Hij wilde in vooroverleg treden met de andere
gemeenten om tot een gezamenlijk standpunt te
komen.11
Op 23 september 1964 vond dit overleg plaats
op het gemeentehuis van Wouw, samen met
de burgemeesters van Roosendaal en Nispen,
Steenbergen, Fijnaart, Dinteloord en Prinsen-
Afb. 1: Kaart West-Brabant Ontwikkelingsplan, verschenen
als bijlage van het rapport "Noord-Brabant in het Nieuwe
Westen" uit 1959 door de provincie Noord-Brabant. Uitgave
Provincie Noord-Brabant.
O? ZD-
De Waterschans 3 - 2015
112