doorgetrokken via Zevenbergen) en de Kem- penerrandweg. Deze Liep van Breda ten zuiden van Etten-Leur, Roosendaal en Bergen op Zoom door naar Zeeland. Dit was een nieuwe snelweg: de huidige weg A58 zou als een provinciale weg blijven dienen, in tegenstelling tot het heden, waarin het een autosnelweg is geworden. Ten slotte was de huidige A17 voorzien als verbin ding tussen Zeeland en Dordrecht. Bergen op Zoom kreeg een oostelijk randweg die doorliep als de weg naar Halsteren en Tholen.8 Rijkswaterstaat bedacht dus dat de Zoomweg van Rotterdam over de Volkerakdam via Wil lemstad, Dinteloord, Kruisland, tussen Wouw en Heerle door, over de Wouwse Plantage, langs Woensdrecht en via Putte naar België zou ko men te lopen. In eerste instantie verliep de planning en de aanleg van de Zoomweg voorspoedig. Het begon in Rotterdam. Stap voor stap breidde de weg zich uit naar het zuiden, tegelijk met de aanleg van de Volkerakdam. In 1964 opende de minister het tracé tussen Klaaswaal en de Hari ngvliet- brug. In 1969 was de Volkerakdam voltooid, sa men met de Volkerakbrug over de sluizen naar Willemstad. Vanaf hier begon de aanleg van het volgende baanvak naar Dinteloord. Dit werd in november 1971 geopend met de bedoeling dat de weg in 1974 tot Wouw gereed zou zijn, aan sluitend op de oude rijksweg van Roosendaal naar Bergen op Zoom.9 Ondertussen moest nog bekeken worden, hoe het tracé van Wouw naar België precies zou kun nen gaan lopen. Duidelijk was wel dat de Wouw- se PLantage en de bos- en heidegebieden in de huidige gemeente Woensdrecht niet zouden ontkomen aan doorsnijding door de snelweg. De grensovergang met België was namelijk bij Putte voorzien. Standpunten gemeenten In 1964 kregen de betrokken gemeenten de loop van de Zoomweg onder ogen.10 Wat vonden ze ervan? En wat betekende de komst van deze snelweg voor de ontwikkeling van de dorpen en steden? De Wouwse burgemeester Jacques Rutten had van de Brabantse Rijkswaterstaat een voorLopige pLankaart kunnen bemachtigen. Hij wilde in vooroverleg treden met de andere gemeenten om tot een gezamenlijk standpunt te komen.11 Op 23 september 1964 vond dit overleg plaats op het gemeentehuis van Wouw, samen met de burgemeesters van Roosendaal en Nispen, Steenbergen, Fijnaart, Dinteloord en Prinsen- Afb. 1: Kaart West-Brabant Ontwikkelingsplan, verschenen als bijlage van het rapport "Noord-Brabant in het Nieuwe Westen" uit 1959 door de provincie Noord-Brabant. Uitgave Provincie Noord-Brabant. O? ZD- De Waterschans 3 - 2015 112

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 16