- - V. Roosendaal, Halsteren en Tholen. Deze weg moest Bergen op Zoom en Roosendaal verbinden met de Zoomweg. Hij staat nu bekend als de N286 van Tholen naar de A4, maar is nooit ver der doorgetrokken van Halsteren tot Roosen daal. Destijds zou deze weg ten noorden van Wouw en Heerle lopen.13 Het gemeentebestuur van Wouw schreef dan ook aan de Gedeputeerde Staten dat er nieuwe kansen ontstonden voor de ontwikkeling van beide dorpen. Er zouden veel forenzende ar beiders kunnen wonen, die in de aangrenzende grote steden zouden werken. Daarom verzocht het gemeentebestuur om het door de provincie vastgestelde quotum van het aantal nieuw te bouwen huurwoningen te verhogen om hen te kunnen huisvesten.14 Woningbouw was erg sterk gereguleerd door de overheid in die tijd, vandaar dat een gemeente als Wouw alles uit de kast haalde om zoveel mogelijk woningen toegewezen te krijgen. De provincie bleek trouwens niet erg gevoelig te zijn voor de argumenten.15 Wat burgemeester Rutten van plan was, kan niet met zekerheid gezegd worden zonder hier naar verder onderzoek te doen, maar het lijkt erop dat hij grote mogelijkheden voor zijn dor pen zag. Zo is in de archieven een schets van een structuurvisie van Wouw terug te vinden. Deze visie bracht in beeld hoe de gemeente Wouw eruit zou zien met de Zoomweg door het midden (afbeelding 2). Wouw en Heerle waren aan elkaar gegroeid door woonwijken met een flinke groenstrook tegen de snelweg aan.16 De burgemeester maakte zich zorgen over dat de Zoomweg precies tussen Wouw en Heerle kwam te liggen, waardoor de twee dorpen van elkaar gescheiden zouden worden. De leefbaar heid en bereikbaarheid zouden hierdoor bena deeld worden. Het gemeentebestuur zag de weg liever met een grote boog om de dorpen heen gaan. De belangrijkste reden voor afwijzing van het tracé was toch wel de doorsnijding van de Wouwse Plantage. De weg zou langs de toe gangsweg van dit landgoed lopen, de Planta- gebaan. De burgemeester zag dit liever niet - gebeuren, niet alleen omdat het een mooi landgoed is, maar ook omdat hier een functie van een recreatiebos voorzien was. Oftewel, de Wouwse Plantage zou een plaats moeten wor den om plezierig te wandelen en te verpozen. Een snelweg hierlangs was dan niet bepaald op zijn plaats. Op zoek naar een alternatief, gaf de gemeente aan de Koninklijke Nederlandse Heidemaat- Afb. 2: Schets Structuurplan van Wouw en Heerie, door het bureau van ir. J.J. Margry te Breda van 16 januari 1967. Collectie Gemeentearchief Roosendaal. I De Waterschans 3 - 2015 114

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 18