Dit was 'onvermijdelijk in verband met de lig
ging van het tracé in België'.
De Commissie van Overleg voor de Wegen
Na bekendmaking van de tracénota kregen de
gemeenten en belangenorganisaties de kans
om zich te laten horen bij de Commissie van
Overleg voor de Wegen. Deze commissie oriën
teerde zich op de lokale problematiek door met
de betrokken partijen te praten en ter plekke
te gaan kijken. De resultaten werden meege
nomen in het advies dat de Raad van Water
staat aan de regering en het parlement gaf ter
voorbereiding van een besluit. Op 9 mei 1968
begon de commissie haar werkbezoek in hotel
De Draak te Bergen op Zoom. Daarna bekeken
de leden per bus hoe de weg zou lopen. Na de
lunch begaven zij zich naar de Markiezenzaal
van het stadhuis om vervolgens een middag
lang vertegenwoordigers van de provincie, ge
meenten, waterschappen en belangenverenigin
gen te ontvangen.22
Zo mocht bijvoorbeeld de burgemeester van
Bergen op Zoom, Louis van de Laar, voor de
commissie verschijnen. Hij zei dat het gemeen
tebestuur in het algemeen instemde met het
tracé en op een spoedige realisatie hoopte, in
ieder geval tot aan de oude rijksweg tussen
Roosendaal en Bergen op Zoom. Een variant
op het tracé vond het bestuur echter niet aan
vaardbaar omdat dit dwars door het gebied van
toekomstige uitbreiding zou gaan. Bovendien
sneed het een 'mooi natuur- en recreatiegebied'
door. Voorts stipte de burgemeester aan dat
wellicht het vliegveld Woensdrecht uitgebreid
zou worden voor grote vrachtvliegtuigen. Het
tracé zou in de knel komen met de nieuwe lan
gere startbanen.23
Ook kwam de burgemeester van Wouw aan de
beurt, die de eerder besproken punten naar
voren bracht. Roosendaal ondersteunde haar
buurgemeente hierin. Voor de rest hadden de
gemeentebesturen van Woensdrecht, Ossen-
drecht, Huijbergen en Putte hun eigen sug
gesties over het zuidelijk deel van de Zoomweg
Afb. 4: De ligging van de Zoomweg (de dubbeigetrokken
streep langs Wouw) voor Bergen op Zoom in relatie met de
ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Dit werkdocument van
de structuurvisie komt uit de archieven van Gemeentewerken,
dossier aanleg Zoomweg. Collectie Het Markiezenhof.
De Waterschans 3 - 2015