Dit was 'onvermijdelijk in verband met de lig ging van het tracé in België'. De Commissie van Overleg voor de Wegen Na bekendmaking van de tracénota kregen de gemeenten en belangenorganisaties de kans om zich te laten horen bij de Commissie van Overleg voor de Wegen. Deze commissie oriën teerde zich op de lokale problematiek door met de betrokken partijen te praten en ter plekke te gaan kijken. De resultaten werden meege nomen in het advies dat de Raad van Water staat aan de regering en het parlement gaf ter voorbereiding van een besluit. Op 9 mei 1968 begon de commissie haar werkbezoek in hotel De Draak te Bergen op Zoom. Daarna bekeken de leden per bus hoe de weg zou lopen. Na de lunch begaven zij zich naar de Markiezenzaal van het stadhuis om vervolgens een middag lang vertegenwoordigers van de provincie, ge meenten, waterschappen en belangenverenigin gen te ontvangen.22 Zo mocht bijvoorbeeld de burgemeester van Bergen op Zoom, Louis van de Laar, voor de commissie verschijnen. Hij zei dat het gemeen tebestuur in het algemeen instemde met het tracé en op een spoedige realisatie hoopte, in ieder geval tot aan de oude rijksweg tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Een variant op het tracé vond het bestuur echter niet aan vaardbaar omdat dit dwars door het gebied van toekomstige uitbreiding zou gaan. Bovendien sneed het een 'mooi natuur- en recreatiegebied' door. Voorts stipte de burgemeester aan dat wellicht het vliegveld Woensdrecht uitgebreid zou worden voor grote vrachtvliegtuigen. Het tracé zou in de knel komen met de nieuwe lan gere startbanen.23 Ook kwam de burgemeester van Wouw aan de beurt, die de eerder besproken punten naar voren bracht. Roosendaal ondersteunde haar buurgemeente hierin. Voor de rest hadden de gemeentebesturen van Woensdrecht, Ossen- drecht, Huijbergen en Putte hun eigen sug gesties over het zuidelijk deel van de Zoomweg Afb. 4: De ligging van de Zoomweg (de dubbeigetrokken streep langs Wouw) voor Bergen op Zoom in relatie met de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Dit werkdocument van de structuurvisie komt uit de archieven van Gemeentewerken, dossier aanleg Zoomweg. Collectie Het Markiezenhof. De Waterschans 3 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 22