O
XJ':
0
ten opzichte van de ligging tot hun dorp. Verder
kwamen de waterschappen en het Landbouw
schap nog Langs. Na raadpleging van de diverse
partijen, beraadslaagde de commissie in het
Bergse stadhuis over de tracékeuze. De com
missie nam alle wik- en weegpunten op in haar
rapportage aan de Raad van Waterstaat.
Vaststelling tracé
Na alle plantekeningen, overleggen en beraad
slagingen deelde minister J.A. Bakker op 8 jan
uari 1971 uiteindelijk aan de Raad van Waterstaat
mede dat hij het tracé vaststelde volgens de
kaart op afbeelding 5. Hierop viel te zien dat de
weg langs Kruisland, tussen Wouw en Heerle
door, en over de Wouwse Plantage heen, langs
vliegveld Woensdrecht, Huijbergen en Putte zou
lopen. Met België was ondertussen ook over
eenstemming bereikt over de grensovergang,
namelijk net ten westen van Putte.24
Met dit bericht leek het erop dat de Zoomweg
aangelegd zou worden, zoals Rijkswaterstaat
het ook oorspronkelijk voorgesteld had. Onder
tussen was de rijksweg in 1971 tot aan Dinte-
loord geopend en stond nog steeds in de plan
ning dat de weg in 1974 in ieder geval tot aan
Wouw klaar moest zijn.
De vastgestelde grensovergang dwong ertoe dat
de loop van de weg door de natuurgebieden
heen moest lopen (anders dan later het geval
was toen de grensovergang ten westen van
Ossendrecht kwam te liggen). Dit riep een te
genreactie op van de mensen die zich om dit
natuurschoon bekommerden.
De jaren zeventig begonnen: een tijdperk van de
oliecrisis, milieu, inspraak en politieke polari
satie. De naderende financiële crisis vertraagde
bovendien de aanleg van nieuwe wegen; zo ook
die van de Zoomweg. Deze werd op de lange
baan geschoven.
Ondertussen waren de A17 en A59 aangelegd,
waardoor een verbinding tussen West-Brabant
en de Randstad in principe al gemaakt was. Het
traject en de planning van de Zoomweg zouden
in tweeën gesplitst worden om toch een aan
sluiting met België te maken. De oostelijke
rondweg van Bergen op Zoom werd tot snelweg
omgebouwd, waardoor de stad aan de Zoomweg
kwam te liggen. Het noordelijk deel zou uitein
delijk een tracering langs Steenbergen en Hal
steren krijgen. Hoe dit proces is verlopen, zet ik
in een volgend artikel uiteen.
119 De Waterschans 3 - 2015
*-rAUktM