de moerbaLken van de verdiepingsbaLkLaag niet doorlopen in nummer 4. De huidige voorgevel is gepleisterd. Op de eerste verdieping zijn twee empirevensters aanwezig. De gevel wordt bekroond met een geprofileerde gootlijst. De houten pui met twee vensters en een deur was in de jaren zestig van de twintigste eeuw aangepast. Een tussenstijl is toen geheel vervangen, maar de overige zijn, voorzien van een omtimmering, behouden gebleven. Ook zijn kalven en nieuwe ramen en deur aangebracht. Ter plaatse van de puikroonlijst was een omkas- ting gemaakt. De oude lijstwerken zijn toen ver dwenen. Een puibalk ontbreekt. Het metselwerk direct boven het kozijn is midden negentiende- eeuws. Daar boven is ouder metselwerk zicht baar geweest, wellicht uit de zeventiende eeuw. De oude achtergevel was parterre uitgebroken, evenals op de eerste verdieping. De tot aan de restauratie daar staande wand was een lichte scheidingswand, iets buiten de oude achtergevel geplaatst. Het gedeelte op de zolderverdieping heeft nog wel de authentieke plaats en vorm, maar is eind twintigste eeuw vernieuwd en ge pleisterd. Aan de achterzijde was over twee ver diepingen een moderne uitbouw opgetrokken, voorzien van een plat dak. Het oorspronkelijke huis heeft een zadeldak, gedekt met rode op nieuw verbeterde12 Hollandse pannen. Bij de restauratie zijn de balklagen en voorgevel zorgvuldig hersteld afb. 9 en 10). De moerbalk in de zolderbalklaag en het daarop staande spantbeen konden aan de oostzijde wat opge krikt worden. Het spant was namelijk onder de fliering uitgezakt. Bij het omhoog brengen is de aansluiting daarop weer hersteld. Verder omhoog brengen ging niet omdat dan de gehele dakconstructie mee omhooggegaan zou zijn, wat niet mogelijk was zonder ook de kap van nummer 4 er bij te betrekken. Parterre is de uitbouw aan de achterzijde gehandhaafd om de woonruimte groter te laten en op de verdieping een terrasje te maken dat mooi uitzicht biedt op de tuin van het Markiezenhof. Afb. 9. Parterre na restauratie. Foto Jan Weyts. Afb. 10. Eerste verdieping na restauratie. Foto Jan Weyts. 167 De Waterschans 4 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 23