tussen Eindhoven en Zeeland kreeg.7
Ondertussen bleven de vrachtwagens dwars
door Putte heenrijden, waardoor de verkeersvei
ligheid en de leefbaarheid van de grensdorpen
ernstig aangetast werden. Dit was in België net
zo het geval. De roep om een snelweg tussen
Antwerpen en Bergen op Zoom werd steeds
luider. De Belgische A12, de zogenoemde Ha
venweg, liep langs de nieuwe havens. Het eer
ste gedeelte tot Ekeren was in 1970 gereed.
Sindsdien lag het te wachten om doorgetrokken
te worden.8 Het verkeer door Steenbergen en
Halsteren nam ook toe. De provinciale weg S9
(de latere N259) was nog niet aangelegd (met
een rondweg om Steenbergen en Halsteren),
waardoor het doorgaande verkeer dwars door
de kernen moest. Een oplossing voor dit ver
keersprobleem achtten de bestuurders steeds
noodzakelijker.
Een teruggedraaid tracébesluit
Over het beleid, de nieuwe begroting en het uit
voeringsprogramma van het Rijkswegenfonds,
vergaderde de Tweede Kamercommissie van
Verkeer en Waterstaat op 26 november 1973. De
net geïnstalleerde minister Westerterp twijfelde
al openlijk over de noodzaak om het wegvak
tussen Dinteloord en Hoogerheide aan te leg
gen. Met de aanleg van de A59 tussen Noord-
hoek en Heijningen, kon via de A17, A59 en A29
naar Rotterdam gereden worden. "Dit is een
prachtige weg", aldus Westerterp. Door deze
weg kwam een noord-zuidverbinding tot stand
en hoefde geen nieuwe weg meer aangelegd te
worden. Blijkbaar voelde Westerterp niets voor
een doorsnijding van de Wouwse Plantage en de
Smalle Beek: "Bij de geplande doortrekking van
rijksweg 19 moet ook een belangrijk natuurge
bied worden doorkruist, namelijk de Wouwse
«1111»
pw#
B.op Z.
Afb. 1. Overzichtskaart van de rijkswegen in 1976, bijlage bij
het rapport "De problematiek van Rijksweg 19 (Zoomweg)
tussen Dinteloord en de Belgische grens". Collectie Het
Markiezenhof.
RW 19
RW. 17
RW. 256 J
Ha i
rw 259 1(23)
B.op Z,
Randweg
Oost
Antwerpse -
Straatweg!
Korte
vt$m
RW 58 W#
model 3
(randweg variant
model 2
(zoomweg variant)
model 1
(nul var iant
z]> bestaande wegen
Z*y nieuwe wegen
prognose etmaalintensiteit 1985
tussen geplaatste getallen ztjn nvvt./etmaal in duizendtallen
Afb. 2. De drie studievarianten van de Zoomweg met de verkeersintensiteitsprognose, uit het rapport van 1976.
Collectie Het Markiezenhof.
171
De Waterschans 4 - 2015