tussen Eindhoven en Zeeland kreeg.7 Ondertussen bleven de vrachtwagens dwars door Putte heenrijden, waardoor de verkeersvei ligheid en de leefbaarheid van de grensdorpen ernstig aangetast werden. Dit was in België net zo het geval. De roep om een snelweg tussen Antwerpen en Bergen op Zoom werd steeds luider. De Belgische A12, de zogenoemde Ha venweg, liep langs de nieuwe havens. Het eer ste gedeelte tot Ekeren was in 1970 gereed. Sindsdien lag het te wachten om doorgetrokken te worden.8 Het verkeer door Steenbergen en Halsteren nam ook toe. De provinciale weg S9 (de latere N259) was nog niet aangelegd (met een rondweg om Steenbergen en Halsteren), waardoor het doorgaande verkeer dwars door de kernen moest. Een oplossing voor dit ver keersprobleem achtten de bestuurders steeds noodzakelijker. Een teruggedraaid tracébesluit Over het beleid, de nieuwe begroting en het uit voeringsprogramma van het Rijkswegenfonds, vergaderde de Tweede Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat op 26 november 1973. De net geïnstalleerde minister Westerterp twijfelde al openlijk over de noodzaak om het wegvak tussen Dinteloord en Hoogerheide aan te leg gen. Met de aanleg van de A59 tussen Noord- hoek en Heijningen, kon via de A17, A59 en A29 naar Rotterdam gereden worden. "Dit is een prachtige weg", aldus Westerterp. Door deze weg kwam een noord-zuidverbinding tot stand en hoefde geen nieuwe weg meer aangelegd te worden. Blijkbaar voelde Westerterp niets voor een doorsnijding van de Wouwse Plantage en de Smalle Beek: "Bij de geplande doortrekking van rijksweg 19 moet ook een belangrijk natuurge bied worden doorkruist, namelijk de Wouwse «1111» pw# B.op Z. Afb. 1. Overzichtskaart van de rijkswegen in 1976, bijlage bij het rapport "De problematiek van Rijksweg 19 (Zoomweg) tussen Dinteloord en de Belgische grens". Collectie Het Markiezenhof. RW 19 RW. 17 RW. 256 J Ha i rw 259 1(23) B.op Z, Randweg Oost Antwerpse - Straatweg! Korte vt$m RW 58 W# model 3 (randweg variant model 2 (zoomweg variant) model 1 (nul var iant z]> bestaande wegen Z*y nieuwe wegen prognose etmaalintensiteit 1985 tussen geplaatste getallen ztjn nvvt./etmaal in duizendtallen Afb. 2. De drie studievarianten van de Zoomweg met de verkeersintensiteitsprognose, uit het rapport van 1976. Collectie Het Markiezenhof. 171 De Waterschans 4 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 27