Plantage. Ik vraag mij af of dit een in de nieuwe conceptie van een wijdmazig autosnelweg niet een gebied is, dat zou moeten worden gespaard Het lijkt mij dat juist via de dwarsverbinding via de rijksweg 59 langs een betrekkelijk geringe omweg toch een voortreffelijke verbinding naar het westen van het land tot stand is gebracht." Verder deelde hij de Kamer mee dat de weg aan Belgische zijde pas in 1976 gereed zou zijn.9 Een half jaar later vond er een overleg plaats tussen de minister en de provincie Noord Brabant. Rijksweg 19 stond ook op de agenda. De minister deelde mee dat het in 1971 vast gestelde tracé opnieuw ter discussie gebracht zou worden. Hem waren teveel bezwaren vanuit de streek ter ore gekomen, die het draagvlak te klein maakten. Vandaar dat Westerterp voor stelde om een studiegroep in te stellen om het tracé te onderzoeken. Met deze mededeling was het oorspronkelijke besluit van de baan: de Zoomweg zou niet door de Wouwse Plantage gaan lopen. De bezwaren waren de minister te ernstig om het door te laten gaan. Wegens een ander - niet onbelang rijk - argument werd de werkgroep ingesteld om vanuit kostentechnisch oogpunt een aanzet te geven op een ander traject. Als kaderstelling van de heroverweging van het tracé gaf hij aan: "terughoudendheid ten aanzien van realisering nieuwe wegen, derhalve streven naar optima lisering van het bestaande wegennet; of zo dat noodzakelijk blijkt, een nieuwe verbinding, waarbij aantasting van milieu en landschap zoveel mogelijk wordt vermeden." Naar de ver keerskundige noodzaak moest tevens kritisch gekeken worden. Rijkswaterstaat bleek er na melijk nog niet van overtuigd dat er werkelijk veel verkeer over de Zoomweg zou gaan rijden.10 Een nieuw tijdperk van beperkt en gefaseerd wegen aanleggen, brak aan. Met de Zoomweg stuurde de minister op een nieuw beleid aan. Wegen konden niet meer zomaar aangelegd worden, omdat er voortaan kritisch gekeken zou moeten worden naar enerzijds de kosten van aanleg en anderzijds de belangen van het milieu. De eerste tekenen van een verminderde AANVULLENDE INfRASTRUCTUUR ZDQMWEGARIANT NODIG B"J ÜEZË VARIANT AANLEG TER DISCUSSIE Afb.3. Subvarianten Zoomweg bij Steenbergen, Halsteren en bij Woensdrecht-Ossendrecht-Putte, uit het rapport van 1976. Collectie Het Markiezenhof. 200MWEGVARI ANTEN WET AANVULLENDE INFRASTRUCTUUR De Waterschans 4 - 2015 172 MODEL 2 1 RANDWEG VARIANT i MODEL 3)

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 28