Plantage. Ik vraag mij af of dit een in de nieuwe
conceptie van een wijdmazig autosnelweg niet
een gebied is, dat zou moeten worden gespaard
Het lijkt mij dat juist via de dwarsverbinding via
de rijksweg 59 langs een betrekkelijk geringe
omweg toch een voortreffelijke verbinding naar
het westen van het land tot stand is gebracht."
Verder deelde hij de Kamer mee dat de weg aan
Belgische zijde pas in 1976 gereed zou zijn.9
Een half jaar later vond er een overleg plaats
tussen de minister en de provincie Noord
Brabant. Rijksweg 19 stond ook op de agenda.
De minister deelde mee dat het in 1971 vast
gestelde tracé opnieuw ter discussie gebracht
zou worden. Hem waren teveel bezwaren vanuit
de streek ter ore gekomen, die het draagvlak te
klein maakten. Vandaar dat Westerterp voor
stelde om een studiegroep in te stellen om het
tracé te onderzoeken.
Met deze mededeling was het oorspronkelijke
besluit van de baan: de Zoomweg zou niet door
de Wouwse Plantage gaan lopen. De bezwaren
waren de minister te ernstig om het door te
laten gaan. Wegens een ander - niet onbelang
rijk - argument werd de werkgroep ingesteld
om vanuit kostentechnisch oogpunt een aanzet
te geven op een ander traject. Als kaderstelling
van de heroverweging van het tracé gaf hij aan:
"terughoudendheid ten aanzien van realisering
nieuwe wegen, derhalve streven naar optima
lisering van het bestaande wegennet; of zo
dat noodzakelijk blijkt, een nieuwe verbinding,
waarbij aantasting van milieu en landschap
zoveel mogelijk wordt vermeden." Naar de ver
keerskundige noodzaak moest tevens kritisch
gekeken worden. Rijkswaterstaat bleek er na
melijk nog niet van overtuigd dat er werkelijk
veel verkeer over de Zoomweg zou gaan rijden.10
Een nieuw tijdperk van beperkt en gefaseerd
wegen aanleggen, brak aan. Met de Zoomweg
stuurde de minister op een nieuw beleid aan.
Wegen konden niet meer zomaar aangelegd
worden, omdat er voortaan kritisch gekeken
zou moeten worden naar enerzijds de kosten
van aanleg en anderzijds de belangen van het
milieu. De eerste tekenen van een verminderde
AANVULLENDE INfRASTRUCTUUR
ZDQMWEGARIANT
NODIG B"J ÜEZË VARIANT
AANLEG TER DISCUSSIE
Afb.3. Subvarianten Zoomweg bij
Steenbergen, Halsteren en bij
Woensdrecht-Ossendrecht-Putte,
uit het rapport van 1976. Collectie
Het Markiezenhof.
200MWEGVARI ANTEN WET AANVULLENDE INFRASTRUCTUUR
De Waterschans 4 - 2015
172
MODEL 2 1
RANDWEG VARIANT i MODEL 3)