urgentie van de aanleg van de Zoomweg kwa men aan de orde in de jaren zeventig, met een voorkeur voor een wijziging van het tracé. Minis ter Westerterp heeft het tracébesluit van 1971 teruggedraaid, waarmee hij de aanleg van de snelweg op de lange baan schoof. Het Wouwse gemeentebestuur liet de minister direct weten zeer blij te zijn met deze beslissing.11 Werkgroep Terwijl tussen 1973 en 1976 gewerkt werd aan de ombouw van Randweg-Oost tot autosnel weg als onderdeel van de A58, boog de door de minister ingestelde studiegroep, de Werk groep Wegenstructuur westelijk Noord-Brabant, zich over de vraag of het geplande tracé van de Zoomweg langs Wouw nog gewenst was en of er geen alternatieven mogelijk waren. In de opdracht stond ook of er geen gebruik kon wor den gemaakt van de Randweg-Oost. Oftewel, kon de Zoomweg niet gebundeld worden met de Randweg-Oost? Later zou de minister de taak van de studiegroep uitbreiden om het tracé tus sen Hoogerheide en de Belgische grens nader te bestuderen, om aan de bezwaren van de mi lieugroeperingen tegemoet te kunnen komen. In 1976 verscheen haar rapport De problematiek van Rijksweg 19 (Zoomwegj tussen Dinteloord en de Belgische grens.12 Afbeelding 2 toont de drie varianten van de weg, die de werkgroep gebruikt heeft. Model 1 was de nulvariant: wat gebeurde er als de weg helemaal niet aangelegd werd? Model 2 was het oorspronkelijk voorgestelde tracé. Model 3 vormde een alternatieve route, namelijk de Randweg-variant, waarbij de Randweg-Oost tot snelweg gemaakt was. De werkgroep woog alle factoren (planologie, verkeersprognose, milieu, geluidshinder, bodemgesteldheid enzovoorts) af tegen deze varianten. De verkeersprognoses van Rijkswaterstaat lieten zien dat de derde va riant het gunstigst was. Er zou zo meer verkeer over de weg rijden, aangezien deze verder van de 'concurrerende' A17 af lag. Echter, de cijfers lieten geen grote aantallen zien ten opzichte van de andere snelwegen. Vanwege milieuredenen kon ook beter voor bun deling met de Randweg-Oost gekozen worden. Alleen ten zuiden van Bergen op Zoom moest goed gekeken worden naar de consequenties van alle mogelijke subvarianten (zie afbeelding 3), waaronder een westelijke ligging ten op- Afb. 4. De Bergse Randweg-Oost werd tussen 1973 en 1976 omgevormd tot snelweg (A58j. Hij zou later deel gaan uitmaken van de A4. Foto Dick de Boer, collectie Het Markiezenhof. 173 De Waterschans 4 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 29