urgentie van de aanleg van de Zoomweg kwa
men aan de orde in de jaren zeventig, met een
voorkeur voor een wijziging van het tracé. Minis
ter Westerterp heeft het tracébesluit van 1971
teruggedraaid, waarmee hij de aanleg van de
snelweg op de lange baan schoof. Het Wouwse
gemeentebestuur liet de minister direct weten
zeer blij te zijn met deze beslissing.11
Werkgroep
Terwijl tussen 1973 en 1976 gewerkt werd aan
de ombouw van Randweg-Oost tot autosnel
weg als onderdeel van de A58, boog de door
de minister ingestelde studiegroep, de Werk
groep Wegenstructuur westelijk Noord-Brabant,
zich over de vraag of het geplande tracé van
de Zoomweg langs Wouw nog gewenst was en
of er geen alternatieven mogelijk waren. In de
opdracht stond ook of er geen gebruik kon wor
den gemaakt van de Randweg-Oost. Oftewel,
kon de Zoomweg niet gebundeld worden met de
Randweg-Oost? Later zou de minister de taak
van de studiegroep uitbreiden om het tracé tus
sen Hoogerheide en de Belgische grens nader
te bestuderen, om aan de bezwaren van de mi
lieugroeperingen tegemoet te kunnen komen.
In 1976 verscheen haar rapport De problematiek
van Rijksweg 19 (Zoomwegj tussen Dinteloord en
de Belgische grens.12
Afbeelding 2 toont de drie varianten van de
weg, die de werkgroep gebruikt heeft. Model 1
was de nulvariant: wat gebeurde er als de weg
helemaal niet aangelegd werd? Model 2 was
het oorspronkelijk voorgestelde tracé. Model
3 vormde een alternatieve route, namelijk de
Randweg-variant, waarbij de Randweg-Oost tot
snelweg gemaakt was. De werkgroep woog alle
factoren (planologie, verkeersprognose, milieu,
geluidshinder, bodemgesteldheid enzovoorts)
af tegen deze varianten. De verkeersprognoses
van Rijkswaterstaat lieten zien dat de derde va
riant het gunstigst was. Er zou zo meer verkeer
over de weg rijden, aangezien deze verder van
de 'concurrerende' A17 af lag. Echter, de cijfers
lieten geen grote aantallen zien ten opzichte van
de andere snelwegen.
Vanwege milieuredenen kon ook beter voor bun
deling met de Randweg-Oost gekozen worden.
Alleen ten zuiden van Bergen op Zoom moest
goed gekeken worden naar de consequenties
van alle mogelijke subvarianten (zie afbeelding
3), waaronder een westelijke ligging ten op-
Afb. 4. De Bergse Randweg-Oost werd tussen 1973 en 1976 omgevormd tot snelweg (A58j. Hij zou later deel
gaan uitmaken van de A4. Foto Dick de Boer, collectie Het Markiezenhof.
173
De Waterschans 4 - 2015