zichte van de stuwwal. Dan zouden echter wel
de onderhandelingen met België weer geopend
moeten worden over de plaats van de grensover
gang.13 Voorts moest er nader bekeken worden
of de Zoomweg westelijk of oostelijk langs Vre
derust zou lopen. En kon de weg geen gebruik
maken van de omlegging bij de Steenbergen (de
provinciale randweg die tussen het vestingstadje
en Welberg aangelegd zou gaan worden)?
De werkgroep concludeerde dat een verschui
ving van de weg in westelijke richting om pla
nologische, milieukundige en verkeerskundige
redenen een betere keuze was dan het oor
spronkelijk voorgestelde tracé. Door bunde
ling met de Randweg-Oost en de omlegging bij
Steenbergen was deze variant bovendien renda
beler dan de andere. Alleen, zo schrijft Wester
terp: "De prognoses van de verkeerintensiteiten
zijn evenwel van dien aard, dat aan de aanleg
van de Zoomweg in zijn totaliteit geen hoge pri
oriteit toegekend kan worden." Toch stelde de
minister voor om een diepgaand tracéonderzoek
te starten, omdat een planologische vastlegging
van het tracé noodzakelijk was om de ruimte
hiervoor te kunnen reserveren.14
Nieuwe tracéstudies
In 1977 verscheen het Structuurschema Verkeer
en Vervoer: een beleidsdocument van minister
Westerterp, samen met zijn collega van Ruim
telijke Ordening, Gruijters. Dit beleidsplan liet
een terughoudendheid zien in de aanleg van
nieuwe wegen. Een aantal wegen uit het Rijks
wegenplan van 1968 was dan ook van de kaart
verdwenen. De Zoomweg stond er echter nog
steeds op.15
Na het verschijnen van het rapport stemden alle
gemeenten in met de uitkomsten van het on
derzoek en wachtten zij geduldig af.16 Rijkswa
terstaat begon met het uitvoeren van een diep
gaand tracéonderzoek naar de nieuwe variant
van de Zoomweg. Alleen in Steenbergen begon
nen nu discussies op te laaien over de mogelijk
heid dat de geplande randweg om Steenbergen
Afb. 5. De aanleg van de A4 nabij Halsteren. Foto Heemkundekring Halchterth, collectie Het Markiezenhof.
De Waterschans 4 - 2015
174