als snelweg gebruikt zou gaan worden in plaats van als provinciale weg. De gemeenteraad be sloot dat ze niet zou meewerken aan welke vorm van een directe snelweg langs Steenbergen (omleiding) dan ook. Zoals het standpunt van de raad medegedeeld werd: "Eén van die varianten gaat uit van het Leggen van een verbinding vanaf het huidige eindpunt van de Zoomweg, bij Din- teLoord, naar de Randweg Oost van Bergen op Zoom. Binnen deze variant bestaan weer alter natieven, maar die komen er weL op neer, dat de bestaande omLeiding Steenbergen in dat nieuwe tracé van de Zoomweg wordt opgenomen. En in het heLe speL en tegenspeL over dit onderwerp zouden wij juist onze stem wiLLen Laten horen om duideLijk te maken, dat we eLke variant, die Loopt over de omLeiding Steenbergen, absoLuut afwijzen."17 Dit maakte het Lastig voor Rijkswaterstaat. Een commissie was tot de concLusie gekomen dat een omLeiding voor de regio het beste zou zijn - en in de commissie zat een vertegenwoordiging van het streekgewest, waarin ook Steenbergen vertegenwoordigd was - en nu Liet ze weten hieraan niet te wiLLen meewerken. Dit standpunt van Steenbergen was zwaar gevaLLen bij het Mi nisterie van Verkeer en Waterstaat.18 Op 16 januari 1979 stuurde de Open Groep Ber gen op Zoom, Streekplan-Project West-Brabant een brief met een pLan voor een aLternatieve route van de Zoomweg. Om de probLemen rond Ossendrecht en Steenbergen voor te zijn, steLde deze groep voor dat de weg over de nog aan te Leggen Oesterdam zou Lopen.19 De route Liep dan vanaf de Antwerpse Havenweg groten deeLs paraLLeL aan de ScheLde-RijnkanaaL via de Markiezaatsdam naar de MoLenpLaat en dan verder achter GeneraL ELectric Langs door de poLders van HaLsteren, LepeLstraat, De KLadde en Steenbergen naar DinteLoord.20 Ook de coLLe- gebesturen van Huijbergen, Ossendrecht, Putte en Woensdrecht zagen dit idee weL zitten.21 Dit aLternatief bLeek echter niet uitvoerbaar te zijn, vanwege de zeer hoge kosten en technische be Lemmeringen. In 1979 en 1980 werkte Rijkswaterstaat aLLe tracévarianten uit.22 Ondertussen probeerden afgevaardigden van aLLe betrokken gemeenten in de besprekingen van het Streekgewest Wes teLijk Noord-Brabant (een intergemeenteLijk overLegorgaan) een eenduidig standpunt te for- muLeren over de tracékeuze van de Zoomweg. Iedere variant en subvariant had weL zijn voor- en nadeLen voor iedere pLaats. In aLLe versLagen, interne correspondenties en de brieven naar de minister probeerde het Streekgewest een ge nuanceerde keuze te maken. Het achtte het van beLang dat er eensgezindheid werd uitgestraaLd naar Rijkswaterstaat.23 Ondertussen had de gemeente Steenbergen een studie door haar ruimteLijk adviseur H.R. Kuy- pers Laten maken over de consequenties van de aLternatieven van de Zoomweg. Dit had het coL Lege op 24 december 1980 gecommuniceerd aan de Hoofdingenieur-directeur van Rijkswater staat, afdeLing Noord-Brabant. Het gemeente bestuur achtte het niet wenseLijk dat de Zoom weg oostelijk van Steenbergen zou Lopen. Het Landschap werd dan zeer aangetast. Ook zou de LokaLe verkeersprobLematiek in de vestingstad niet opgeLost worden, omdat dan de route van het doorgaand verkeer naar de PhiLipsdam door de bebouwde kom zou bLijven Lopen. Het ge meentebestuur Liet weten een voorstander van een westeLijk tracé te zijn. Tevens herinnerde ze Rijkswaterstaat aan het standpunt van de raad over het gebruik van de provinciaLe weg aLs sneLweg.24 Splitsing van de aanleg NeeLie Kroes (destijds bekend aLs NeeLie Smit Kroes, omdat ze getrouwd was) werd in 1982 be noemd aLs minister van Verkeer en Waterstaat voor de VVD, aLs Lid van het kabinet-Lubbers. De drie kabinetten onder zijn premierschap gingen aan de sLag om het opgeLopen begro tingstekort terug te dringen middeLs bezuinigen en om de grote werkLoosheid te verLagen door stimuLering van marktwerking. Ook het depar tement van Verkeer en Waterstaat moest deze twee ontwikkeLingen voLgen. Op beLeidsniveau resuLteerde dit in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer uit 1988, waarin het hoofdwe gennet in zeer beperkte mate uitgebreid werd. Dit betekende voor Rijkswaterstaat weinig tot geen nieuwe wegen aanLeggen en bestaande kneLpunten en het fiLeprobLeem opLossen.25 De Zoomweg stond op de beLeidskaart nog steeds aangegeven aLs een hoofdtransportas, waarvan het gedeeLte tussen DinteLoord en BeLgië tot een ontbrekende schakeL behoorde, die aangeLegd zou gaan worden.26 In de jaren '80 kreeg de Zoomweg dus weL be- 175 De Waterschans 4 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 31