als snelweg gebruikt zou gaan worden in plaats
van als provinciale weg. De gemeenteraad be
sloot dat ze niet zou meewerken aan welke vorm
van een directe snelweg langs Steenbergen
(omleiding) dan ook. Zoals het standpunt van de
raad medegedeeld werd: "Eén van die varianten
gaat uit van het Leggen van een verbinding vanaf
het huidige eindpunt van de Zoomweg, bij Din-
teLoord, naar de Randweg Oost van Bergen op
Zoom. Binnen deze variant bestaan weer alter
natieven, maar die komen er weL op neer, dat de
bestaande omLeiding Steenbergen in dat nieuwe
tracé van de Zoomweg wordt opgenomen. En in
het heLe speL en tegenspeL over dit onderwerp
zouden wij juist onze stem wiLLen Laten horen
om duideLijk te maken, dat we eLke variant, die
Loopt over de omLeiding Steenbergen, absoLuut
afwijzen."17
Dit maakte het Lastig voor Rijkswaterstaat. Een
commissie was tot de concLusie gekomen dat
een omLeiding voor de regio het beste zou zijn -
en in de commissie zat een vertegenwoordiging
van het streekgewest, waarin ook Steenbergen
vertegenwoordigd was - en nu Liet ze weten
hieraan niet te wiLLen meewerken. Dit standpunt
van Steenbergen was zwaar gevaLLen bij het Mi
nisterie van Verkeer en Waterstaat.18
Op 16 januari 1979 stuurde de Open Groep Ber
gen op Zoom, Streekplan-Project West-Brabant
een brief met een pLan voor een aLternatieve
route van de Zoomweg. Om de probLemen rond
Ossendrecht en Steenbergen voor te zijn, steLde
deze groep voor dat de weg over de nog aan te
Leggen Oesterdam zou Lopen.19 De route Liep
dan vanaf de Antwerpse Havenweg groten
deeLs paraLLeL aan de ScheLde-RijnkanaaL via
de Markiezaatsdam naar de MoLenpLaat en dan
verder achter GeneraL ELectric Langs door de
poLders van HaLsteren, LepeLstraat, De KLadde
en Steenbergen naar DinteLoord.20 Ook de coLLe-
gebesturen van Huijbergen, Ossendrecht, Putte
en Woensdrecht zagen dit idee weL zitten.21 Dit
aLternatief bLeek echter niet uitvoerbaar te zijn,
vanwege de zeer hoge kosten en technische be
Lemmeringen.
In 1979 en 1980 werkte Rijkswaterstaat aLLe
tracévarianten uit.22 Ondertussen probeerden
afgevaardigden van aLLe betrokken gemeenten
in de besprekingen van het Streekgewest Wes
teLijk Noord-Brabant (een intergemeenteLijk
overLegorgaan) een eenduidig standpunt te for-
muLeren over de tracékeuze van de Zoomweg.
Iedere variant en subvariant had weL zijn voor-
en nadeLen voor iedere pLaats. In aLLe versLagen,
interne correspondenties en de brieven naar de
minister probeerde het Streekgewest een ge
nuanceerde keuze te maken. Het achtte het van
beLang dat er eensgezindheid werd uitgestraaLd
naar Rijkswaterstaat.23
Ondertussen had de gemeente Steenbergen een
studie door haar ruimteLijk adviseur H.R. Kuy-
pers Laten maken over de consequenties van de
aLternatieven van de Zoomweg. Dit had het coL
Lege op 24 december 1980 gecommuniceerd aan
de Hoofdingenieur-directeur van Rijkswater
staat, afdeLing Noord-Brabant. Het gemeente
bestuur achtte het niet wenseLijk dat de Zoom
weg oostelijk van Steenbergen zou Lopen. Het
Landschap werd dan zeer aangetast. Ook zou de
LokaLe verkeersprobLematiek in de vestingstad
niet opgeLost worden, omdat dan de route van
het doorgaand verkeer naar de PhiLipsdam door
de bebouwde kom zou bLijven Lopen. Het ge
meentebestuur Liet weten een voorstander van
een westeLijk tracé te zijn. Tevens herinnerde
ze Rijkswaterstaat aan het standpunt van de
raad over het gebruik van de provinciaLe weg aLs
sneLweg.24
Splitsing van de aanleg
NeeLie Kroes (destijds bekend aLs NeeLie Smit
Kroes, omdat ze getrouwd was) werd in 1982 be
noemd aLs minister van Verkeer en Waterstaat
voor de VVD, aLs Lid van het kabinet-Lubbers.
De drie kabinetten onder zijn premierschap
gingen aan de sLag om het opgeLopen begro
tingstekort terug te dringen middeLs bezuinigen
en om de grote werkLoosheid te verLagen door
stimuLering van marktwerking. Ook het depar
tement van Verkeer en Waterstaat moest deze
twee ontwikkeLingen voLgen. Op beLeidsniveau
resuLteerde dit in het Tweede Structuurschema
Verkeer en Vervoer uit 1988, waarin het hoofdwe
gennet in zeer beperkte mate uitgebreid werd.
Dit betekende voor Rijkswaterstaat weinig tot
geen nieuwe wegen aanLeggen en bestaande
kneLpunten en het fiLeprobLeem opLossen.25 De
Zoomweg stond op de beLeidskaart nog steeds
aangegeven aLs een hoofdtransportas, waarvan
het gedeeLte tussen DinteLoord en BeLgië tot een
ontbrekende schakeL behoorde, die aangeLegd
zou gaan worden.26
In de jaren '80 kreeg de Zoomweg dus weL be-
175
De Waterschans 4 - 2015