stuurLijke aandacht, maar werden de nationale prioriteiten bij andere projecten gelegd. In de ambtelijke wandelgangen werd gesproken over een splitsing van de Zoomweg in een noorde lijk en zuidelijk deel. 27 Dit tot ongenoegen van enkele gemeenten. Vandaar dat de gemeente Steenbergen in augustus 1983 een brief schreef aan de minister met het verzoek om de 'voorbe reidingen van de aanleg voor het gehele wegvak Dinteloord-Belgische grens volledig te hervat ten en te versnellen'. Enerzijds om duidelijk heid over de ruimtelijke ontwikkeling te kunnen verschaffen (je kunt immers geen andere in frastructuur, bedrijventerreinen en woonwijken aanleggen wanneer je de exacte ligging van een belangrijke verkeersas niet weet), anderzijds om de verkeersdrukte in Steenbergen, Halsteren en Bergen op Zoom - en daarmee de verkeersvei ligheid - te verlagen.28 Smit-Kroes antwoordde de gemeente Steen bergen dat in overleg met België een grens overgang spoedig gewenst was. Vandaar dat de voorkeur werd gegeven om het traject ten zui den van Bergen op Zoom meer urgentie te geven dan het noordelijk deel. Een tracéstudie van het gedeelte Bergen op Zoom - Belgische grens was toen in volle gang, vandaar dat de tracénota in het voorjaar van 1984 bekend gemaakt kon worden. Smit-Kroes deelde ten slotte mee dat volgens het Meerjarenprogramma Personenver voer 1984-1988 de tracéstudie van de Zoomweg- Noord weer hervat zou worden, waarna nog bekeken moest worden welke prioriteit de uit voering zou krijgen.29 De Directie Noord-Brabant van Rijkswaterstaat schreef vervolgens weer een brief aan de ge meente Steenbergen. En wat hierin geschreven staat, geeft precies weer waarom de splitsing gemaakt is. Een spoedige aansluiting tussen Bergen op Zoom en België was noodzakelijk vanwege internationale afspraken. Het vracht verkeer (vaak met gevaarlijke stoffen) hoefde dan niet meer door de grensdorpen te rijden. Het noordelijk deel van de Zoomweg kon toen nog niet aangelegd worden, "omdat door de economische recessie de financiële middelen voor de aanleg van de noordelijke gedeelten van de A4 op middellange termijn niet beschikbaar zijn, [daarom] is gekozen voor het afzonderlijke beschouwen van de Zoomweg-Noord (gedeelte Dinteloord-Bergen op Zoom) en van de Zoom- weg-Zuid (gedeelte Bergen op Zoom-Belgische grens). De in het voorgaande genoemde over wegingen hebben er toe geleid dat aan het tot stand komen van een nota voor het zuidelijke gedeelte van de A4 prioriteit is gegeven." Minister Smit-Kroes stelde samen met de pro vincie in december 1984 een protocol op over de Zoomweg. Om de verkeersoverlast in Halsteren en Bergen op Zoom te verminderen, zou het Rijk twaalf miljoen gulden bijdragen in de kosten voor verlenging van de Randweg-Oost: de be staande weg zou vanaf de Philip Morrisfabriek in noordelijke richting doorgetrokken worden tot de Randweg-Noord, waardoor de lokale ver keersproblematiek tijdelijk opgelost kon wor den. En het Rijk zou voor 1995 een tracéstudie verrichten naar de A4 tussen Dinteloord en de A58.30 En zo geschiedde. De Zoomweg wordt aangelegd In 1986 was het tracébesluit van de Zoomweg- Zuid genomen en zeven jaar later vond de opening van deze weg plaats. Het resterende gedeelte van de Havenweg in België werd gelijk tijdig aangelegd. Door de wijziging van het tracé en een verplaatsing van de grensovergang in westelijke richting, kreeg de Belgische A12 een scherpe S-bocht in het tracé bij Zandvliet.31 Geheel volgens de afspraken tussen de minister en de provincie uit 1984, bracht Rijkswaterstaat in 1990 de gemeenten Steenbergen, Halsteren en Bergen op Zoom op de hoogte van het op starten van de tracéstudie, tegelijkertijd met de m.e.r.-studie.32 Deze zou drie tot vier jaar gaan duren.33 Alleen de weg kon wel pas na 2000 gerealiseerd worden in verband met een fasering van de beschikbare middelen van het M.I.T. (Meerja renprogramma Infrastructuur en Transport). Uit eindelijk zou de m.e.r.-studie tegelijkertijd met de verbreding van de A16 en de aanleg van de Hogesnelheidslijn uitgevoerd worden, opdat een integrale studie naar de twee noord-zuidverbin dingen gemaakt kon worden.34 In 1995 was de studie klaar. Drie jaar later nam de minister het tracébesluit. De A16 kreeg een extra rijstrook en een parallel lopende HSL-lijn, de A4 werd een 2x2-rijstrokenweg. Deze zou ten oosten van Steenbergen komen te liggen, over de oostelijke randweg van Steenbergen heen (de zogeheten S32-variant). De gemeentelijke pleidooien voor een westelijk tracé werden niet gehonoreerd door het Rijk. De Waterschans 2 - 2015 176

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 32