stuurLijke aandacht, maar werden de nationale
prioriteiten bij andere projecten gelegd. In de
ambtelijke wandelgangen werd gesproken over
een splitsing van de Zoomweg in een noorde
lijk en zuidelijk deel. 27 Dit tot ongenoegen van
enkele gemeenten. Vandaar dat de gemeente
Steenbergen in augustus 1983 een brief schreef
aan de minister met het verzoek om de 'voorbe
reidingen van de aanleg voor het gehele wegvak
Dinteloord-Belgische grens volledig te hervat
ten en te versnellen'. Enerzijds om duidelijk
heid over de ruimtelijke ontwikkeling te kunnen
verschaffen (je kunt immers geen andere in
frastructuur, bedrijventerreinen en woonwijken
aanleggen wanneer je de exacte ligging van een
belangrijke verkeersas niet weet), anderzijds om
de verkeersdrukte in Steenbergen, Halsteren en
Bergen op Zoom - en daarmee de verkeersvei
ligheid - te verlagen.28
Smit-Kroes antwoordde de gemeente Steen
bergen dat in overleg met België een grens
overgang spoedig gewenst was. Vandaar dat de
voorkeur werd gegeven om het traject ten zui
den van Bergen op Zoom meer urgentie te geven
dan het noordelijk deel. Een tracéstudie van het
gedeelte Bergen op Zoom - Belgische grens
was toen in volle gang, vandaar dat de tracénota
in het voorjaar van 1984 bekend gemaakt kon
worden. Smit-Kroes deelde ten slotte mee dat
volgens het Meerjarenprogramma Personenver
voer 1984-1988 de tracéstudie van de Zoomweg-
Noord weer hervat zou worden, waarna nog
bekeken moest worden welke prioriteit de uit
voering zou krijgen.29
De Directie Noord-Brabant van Rijkswaterstaat
schreef vervolgens weer een brief aan de ge
meente Steenbergen. En wat hierin geschreven
staat, geeft precies weer waarom de splitsing
gemaakt is. Een spoedige aansluiting tussen
Bergen op Zoom en België was noodzakelijk
vanwege internationale afspraken. Het vracht
verkeer (vaak met gevaarlijke stoffen) hoefde
dan niet meer door de grensdorpen te rijden.
Het noordelijk deel van de Zoomweg kon toen
nog niet aangelegd worden, "omdat door de
economische recessie de financiële middelen
voor de aanleg van de noordelijke gedeelten van
de A4 op middellange termijn niet beschikbaar
zijn, [daarom] is gekozen voor het afzonderlijke
beschouwen van de Zoomweg-Noord (gedeelte
Dinteloord-Bergen op Zoom) en van de Zoom-
weg-Zuid (gedeelte Bergen op Zoom-Belgische
grens). De in het voorgaande genoemde over
wegingen hebben er toe geleid dat aan het tot
stand komen van een nota voor het zuidelijke
gedeelte van de A4 prioriteit is gegeven."
Minister Smit-Kroes stelde samen met de pro
vincie in december 1984 een protocol op over de
Zoomweg. Om de verkeersoverlast in Halsteren
en Bergen op Zoom te verminderen, zou het Rijk
twaalf miljoen gulden bijdragen in de kosten
voor verlenging van de Randweg-Oost: de be
staande weg zou vanaf de Philip Morrisfabriek
in noordelijke richting doorgetrokken worden
tot de Randweg-Noord, waardoor de lokale ver
keersproblematiek tijdelijk opgelost kon wor
den. En het Rijk zou voor 1995 een tracéstudie
verrichten naar de A4 tussen Dinteloord en de
A58.30 En zo geschiedde.
De Zoomweg wordt aangelegd
In 1986 was het tracébesluit van de Zoomweg-
Zuid genomen en zeven jaar later vond de
opening van deze weg plaats. Het resterende
gedeelte van de Havenweg in België werd gelijk
tijdig aangelegd. Door de wijziging van het tracé
en een verplaatsing van de grensovergang in
westelijke richting, kreeg de Belgische A12 een
scherpe S-bocht in het tracé bij Zandvliet.31
Geheel volgens de afspraken tussen de minister
en de provincie uit 1984, bracht Rijkswaterstaat
in 1990 de gemeenten Steenbergen, Halsteren
en Bergen op Zoom op de hoogte van het op
starten van de tracéstudie, tegelijkertijd met de
m.e.r.-studie.32 Deze zou drie tot vier jaar gaan
duren.33
Alleen de weg kon wel pas na 2000 gerealiseerd
worden in verband met een fasering van de
beschikbare middelen van het M.I.T. (Meerja
renprogramma Infrastructuur en Transport). Uit
eindelijk zou de m.e.r.-studie tegelijkertijd met
de verbreding van de A16 en de aanleg van de
Hogesnelheidslijn uitgevoerd worden, opdat een
integrale studie naar de twee noord-zuidverbin
dingen gemaakt kon worden.34 In 1995 was de
studie klaar. Drie jaar later nam de minister het
tracébesluit. De A16 kreeg een extra rijstrook
en een parallel lopende HSL-lijn, de A4 werd
een 2x2-rijstrokenweg. Deze zou ten oosten van
Steenbergen komen te liggen, over de oostelijke
randweg van Steenbergen heen (de zogeheten
S32-variant).
De gemeentelijke pleidooien voor een westelijk
tracé werden niet gehonoreerd door het Rijk.
De Waterschans 2 - 2015
176