Vandaar dat de bundeling van de snelweg met de oostelijke randweg wederom niet in goede aarde viel bij de gemeente. Ook verenigden gedupeerde bewoners zich in de stichting Kies Best Kies West. Door protesten en acties heb ben zij voor elkaar gekregen dat de Raad van State in 2001 de overheid op haar vingers tikte. De rechter concludeerde dat wel de noodzaak van de snelweg voldoende was vastgelegd, maar dat naar de effecten van een oostelijke ligging van het tracé om Steenbergen onvoldoende on derzoek gedaan was (met name op het gebied van geluidsoverlast en Landschapsaantasting). Rijkswaterstaat moest opnieuw kijken naar de tracévaststeLLing langs Steenbergen. Terwijl Rijkswaterstaat het tracé aan het herzien was, werd de snelweg rond Halsteren omge bouwd en aangelegd. De opening vond in 2007 plaats. Na de nieuwe studies liet de toenmalige minister CamieL EurLings weten het standpunt voor een westelijk tracé in te nemen (de S31- variant) en koos hierbij voor een brug over de Steenbergse Vliet. De gemeentebestuurders hadden echter de wens voor een aquaduct: dit was mogelijk, maar dan moesten de provincie en de gemeente wel de meerkosten voor haar rekening nemen. Dit deden ze en zo kwam er in 2011 een definitief tracébesLuit voor het in 2001 afgewezen gedeelte.35 Dit leidde echter weer tot protesten van Steenbergenaren die aan de west kant woonden. Zij verenigden zich in de stichting West-Funest, die tevergeefs probeerde de be slissingen aan te vechten. In 2012 werd het ge deelte tussen Halsteren en KLutsdorp geopend, in 2014 hadden de wegenbouwers het gedeelte tussen KLutsdorp en DinteLoord klaar. De weg was aangelegd, een jaar later kwam minister MeLanie SchuLtz van Haegen de A4 officieel openen. Na 55 jaar was de Zoomweg eindelijk aangelegd! Noten 1 Dit is een archiefonderzoek naar het beleid en de besluitvorming van de betrokken partijen (Rijksoverheid, Rijkswaterstaat, provincie en de gemeenten). Aangezien het een complex vraagstuk is, heb ik gekozen om de precieze positionering van de weg binnen het landschap niet te onderzoeken, maar middels archiefonderzoek enkel de planologische en bestuurlijke geschiedenis te achterhalen. 2 H. van der Cammen en L. de Klerk, Ruimtelijke ordening. Van grachtengordel tot Vinex-wijk. (Houten, 2008) 239-244. W. van der Ham, Heersen en beheersen. Rijkswaterstaat in de twintigste eeuw. (ZaLtbommeL, 1999) 321-334. 3 Van der Cammen en De Klerk, Ruimtelijke ordening, 234-239. 4 Kabinet-Den Uyl bestond uit een kern van de progressieve partijen Partij van de Arbeid (PvdA), Politieke Partij RadikaLen (PPR) en Democraten 66 (D'66), met steun van de conservatieve Katholieke Volkspartij (KVP) en Anti-Revolutionaire Partij (ARP). Het progressieve deel had tien ministers in het kabinet, het conservatieve deel zes. 5 Het was kabinet-Den UyL dat besloot over de OosterscheLdekering. Westerterp was eigenlijk voor een gesloten dam, maar de progressieve ministers wilden de OosterscheLde eigenlijk open houden. De compartimenteringwerken zouden een politieke compromis worden. Om de werkwijze van kabinet-Den UyL te begrijpen, is deze kwestie een goed voorbeeld om te bestuderen. Zie: Peter Bootsma en Willem BreedveLd, De verbeelding aan de macht. Het kabinet-Den Uyl 1973-1977 (Den Haag, 1999). 6 Brabants Nieuwsblad, 24 mei 1974. 7 De aanleg rondom Breda en ULvenhout zou echter nog veel vertraging oplopen. Bovendien bleek de noodzaak van een rondweg rondom Etten-Leur groter te worden. 8 R. van der WaLL, Dossiers - A12 Antwerpen - Bergen op Zoom. Geraadpleegd op 24 oktober 2015 via: http://www.wegen-routes. be/doss/A12zoomn.htmL 9 Archief Staten Generaal Digitaal, Notulen Tweede Kamer - Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat, 26-1 1-1973. 10 Brabants Historisch Informatie Centrum, Archiefnr. 1392 Provinciaal Bestuur 1950-1986, inventarisnr. 3620 Overleg met de minister 1953-1979, verslag 22 mei 1974. Verder: BHIC, 1392, 3620. 11 Gemeentearchief Roosendaal, Archiefnr. 383 Gemeentebestuur Wouw 1971-1996, inventarisnr. 1775 Aanleg R19 (Zoomweg) - 1971-1977, brief van 25 mei 1974. Verder: GAR, 382, 1775. 12 Werkgroep Wegenstructuur westelijk Noord-Brabant. De problematiek van Rijksweg 19 (Zoomweg) tussen Dinteloord en de Belgische grens. (Rijkswaterstaat, directie Noord-Brabant, 1976). 177 De Waterschans 2 - 2015

Periodieken

De Waterschans | 2015 | | pagina 33