Vandaar dat de bundeling van de snelweg met
de oostelijke randweg wederom niet in goede
aarde viel bij de gemeente. Ook verenigden
gedupeerde bewoners zich in de stichting Kies
Best Kies West. Door protesten en acties heb
ben zij voor elkaar gekregen dat de Raad van
State in 2001 de overheid op haar vingers tikte.
De rechter concludeerde dat wel de noodzaak
van de snelweg voldoende was vastgelegd, maar
dat naar de effecten van een oostelijke ligging
van het tracé om Steenbergen onvoldoende on
derzoek gedaan was (met name op het gebied
van geluidsoverlast en Landschapsaantasting).
Rijkswaterstaat moest opnieuw kijken naar de
tracévaststeLLing langs Steenbergen.
Terwijl Rijkswaterstaat het tracé aan het herzien
was, werd de snelweg rond Halsteren omge
bouwd en aangelegd. De opening vond in 2007
plaats. Na de nieuwe studies liet de toenmalige
minister CamieL EurLings weten het standpunt
voor een westelijk tracé in te nemen (de S31-
variant) en koos hierbij voor een brug over de
Steenbergse Vliet. De gemeentebestuurders
hadden echter de wens voor een aquaduct: dit
was mogelijk, maar dan moesten de provincie
en de gemeente wel de meerkosten voor haar
rekening nemen. Dit deden ze en zo kwam er in
2011 een definitief tracébesLuit voor het in 2001
afgewezen gedeelte.35 Dit leidde echter weer tot
protesten van Steenbergenaren die aan de west
kant woonden. Zij verenigden zich in de stichting
West-Funest, die tevergeefs probeerde de be
slissingen aan te vechten. In 2012 werd het ge
deelte tussen Halsteren en KLutsdorp geopend,
in 2014 hadden de wegenbouwers het gedeelte
tussen KLutsdorp en DinteLoord klaar. De weg
was aangelegd, een jaar later kwam minister
MeLanie SchuLtz van Haegen de A4 officieel
openen. Na 55 jaar was de Zoomweg eindelijk
aangelegd!
Noten
1 Dit is een archiefonderzoek naar het beleid en de
besluitvorming van de betrokken partijen (Rijksoverheid,
Rijkswaterstaat, provincie en de gemeenten). Aangezien het
een complex vraagstuk is, heb ik gekozen om de precieze
positionering van de weg binnen het landschap niet te
onderzoeken, maar middels archiefonderzoek enkel de
planologische en bestuurlijke geschiedenis te achterhalen.
2 H. van der Cammen en L. de Klerk, Ruimtelijke ordening. Van
grachtengordel tot Vinex-wijk. (Houten, 2008) 239-244.
W. van der Ham, Heersen en beheersen. Rijkswaterstaat in de
twintigste eeuw. (ZaLtbommeL, 1999) 321-334.
3 Van der Cammen en De Klerk, Ruimtelijke ordening, 234-239.
4 Kabinet-Den Uyl bestond uit een kern van de progressieve
partijen Partij van de Arbeid (PvdA), Politieke Partij RadikaLen
(PPR) en Democraten 66 (D'66), met steun van de conservatieve
Katholieke Volkspartij (KVP) en Anti-Revolutionaire Partij (ARP).
Het progressieve deel had tien ministers in het kabinet, het
conservatieve deel zes.
5 Het was kabinet-Den UyL dat besloot over de
OosterscheLdekering. Westerterp was eigenlijk voor
een gesloten dam, maar de progressieve ministers
wilden de OosterscheLde eigenlijk open houden. De
compartimenteringwerken zouden een politieke compromis
worden. Om de werkwijze van kabinet-Den UyL te begrijpen, is
deze kwestie een goed voorbeeld om te bestuderen. Zie: Peter
Bootsma en Willem BreedveLd, De verbeelding aan de macht. Het
kabinet-Den Uyl 1973-1977 (Den Haag, 1999).
6 Brabants Nieuwsblad, 24 mei 1974.
7 De aanleg rondom Breda en ULvenhout zou echter nog veel
vertraging oplopen. Bovendien bleek de noodzaak van een
rondweg rondom Etten-Leur groter te worden.
8 R. van der WaLL, Dossiers - A12 Antwerpen - Bergen op Zoom.
Geraadpleegd op 24 oktober 2015 via: http://www.wegen-routes.
be/doss/A12zoomn.htmL
9 Archief Staten Generaal Digitaal, Notulen Tweede Kamer -
Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat, 26-1 1-1973.
10 Brabants Historisch Informatie Centrum, Archiefnr. 1392
Provinciaal Bestuur 1950-1986, inventarisnr. 3620 Overleg met
de minister 1953-1979, verslag 22 mei 1974. Verder: BHIC, 1392,
3620.
11 Gemeentearchief Roosendaal, Archiefnr. 383 Gemeentebestuur
Wouw 1971-1996, inventarisnr. 1775 Aanleg R19 (Zoomweg) -
1971-1977, brief van 25 mei 1974. Verder: GAR, 382, 1775.
12 Werkgroep Wegenstructuur westelijk Noord-Brabant. De
problematiek van Rijksweg 19 (Zoomweg) tussen Dinteloord en
de Belgische grens. (Rijkswaterstaat, directie Noord-Brabant,
1976).
177
De Waterschans 2 - 2015