veel geld voor over. Tijdens zijn regering groeide de stad uit tot een internationaal centrum van kunsten en wetenschappen en sprak men zelfs van een 'Mannheimse School'.18 De muziekkapel van de keurvorst in zijn resi dentiestad Mannheim was het beroemdste en ook het grootste hoforkest van zijn tijd van Eu ropa, met wel 60 muzikanten.19 Het was de voorloper van het klassieke symfo nieorkest met een dirigent vóór het orkest. De fameuze Mannheimse Hofkapel stond onder leiding van onder andere de kapelmeesters Jo hann Stamitz en Christian Cannabich, die ove rigens ook uitstekend componeerden. Aan de meeste andere Europese hoven was de Italiaan se muzikale invloed groot, maar in Mannheim waren het Bohemers, Oostenrijkers, Duitsers en Nederlanders die het nieuwe klassieke tijd- perk vorm gaven. Karel Theodoor wordt gezien als één van de meest gedreven mecenassen uit de muziekgeschiedenis.20 Aan het begin van zijn regering, in de jaren veertig en vijftig van de achttiende eeuw, vond er jaarlijks aan het hof een première plaats van een opera. In de jaren zestig werd dat vanwege de hoge kosten van kostuums en decors twee- F Afb. 12. Elisabeth Augusta met klavecimbel door Heinrich Carl Tischbein Sr., omstreeks 1755. Collectie ReiB-Museum Mannheim. Afb. 11. Karel Theodoor met traverso door atelier Heinrich Carl Brandts naar Johann Heinrich Tischbein, omstreeks 1755. Collectie ReiB-Museum Mannheim. S dfe 4 S3 m Afb. 13 en 14. Het naturaliënkabinet en de hofbibliotheek van Karel Theodoor gefotografeerd vóór de verwoesting van het paleis door een bombardement tijdens de Tweede Wereld oorlog. Het paleis is na de oorlog herbouwd. Collectie ReiB- Museum Mannheim. De Waterschans 1 - 2016 18

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 18