De iconografie van Carl Theodor Vorstelijke portretten in kunsthistorisch perspectief, deel I Jan Peeters Dankzij de schenking van Mevrouw Feber bevinden er zich thans drie achttiende-eeuwse portret ten van Carl Theodor in Bergen op Zoom. Daphne Valentijn en Jan Peeters vroegen zich af wat voor schilderijen er nog meer zijn overgebleven van deze vorst en welke kunsthistorische en iconografische achtergrond ze hebben. Wat is de plaats van de Bergse schilderijen in dat geheel? Over het antwoord op deze vragen heeft Daphne Valentijn bij de schenking op 6 oktober een korte lezing gehouden voor de Vrienden van het Markiezenhof. In dit en in een van de volgende nummers van De Waterschans wordt het verhaal opnieuw, maar uitgebreider, gepresenteerd. De portretten van Carl Theodor Er is geen markies van Bergen op Zoom van wie zoveel, geschilderde portretten bewaard zijn ge bleven als van Carl Theodor. Het precieze aantal is niet bekend, maar het moeten er minstens een stuk of tachtig zijn, en waarschijnlijk zelfs meer.1 Bijna alle schilderijen bevinden zich in Duitsland.2 Veel van deze stukken zijn herhalingen, kopieën of varianten. Tegelijkertijd is er ook sprake van een grote verscheidenheid aan voorstellingsty pen en thema's. Zodoende kan het totale bestand aan portretten worden onderverdeeld in groepen van min of meer overeenkomstige voorstellingen. Op die manier geordend zullen de schilderijen in dit artikel aan de orde komen. De omstandigheid dat er zo veel geschilderde portretten bewaard zijn gebleven en dat er meerdere exemplaren of varianten van dezelfde voorstelling bestaan, is alleen te verklaren vanuit een grote behoefte aan portretten die er destijds moet zijn geweest. Omdat de fotografie nog niet bestond, kon aan die grote behoefte alleen worden voldaan door het vervaardigen van nieuwe schilderijen of door het maken van kopieën van bestaande portretten. Soms is er sprake van een zogenaamde eigenhandige kopie, ofwel een stuk dat gemaakt is door de schilder van de oorspronkelijke voorstelling. Vaker echter betreft het kopieën door onbeken de ateliermedewerkers of door latere schilders. Functies van de portretten Die behoefte aan portretten kwam voor een be langrijk deel voort uit het gebruik dat de beelte nis van de vorst aanwezig behoorde te zijn in de raads- en gerechtszalen van steden en dorpen in zijn gebied en tevens in zijn landhuizen, kas telen en paleizen. Dergelijke portretten hebben de functie van representatief portret: zij stellen de vorst niet alleen voor, maar zijn tevens zijn vervanger. Door middel van zijn portret is de vorst ter plaatse aanwezig. Een bekende, maar enigszins teleurstellende episode uit de geschiedenis van onze eigen stad illustreert op treffende wijze deze specifieke functie van portretten. In 1755 werd Carl Theo dor door het stadsbestuur uitgenodigd voor een bezoek aan Bergen op Zoom. Vermoedelijk was het de bedoeling om de markies met eigen ogen de verwoestingen te laten zien die het gevolg waren van de belegering van 1747, om hem ver volgens zover te krijgen dat hij een financiële bijdrage zou leveren aan het herstel van de scha de. Maar kennelijk had Carl Theodor daar geen zin in, of had hij geen geld ter beschikking, want in plaats van in persoon te komen, stuurde hij een set staatsieportretten van zichzelf en zijn echtgenote Elisabeth Auguste. De schilderijen waren weliswaar buitengewoon fraai, ze sieren momenteel de Theodoorkamer van het Markie zenhof, maar ze waren niet vergezeld van een som geld. Desondanks had de markies voldaan aan het verzoek: hij was naar Bergen gekomen! Daarnaast werden portretschilderijen vaak ten geschenke gegeven wanneer de vorst een stad 35 De Waterschans 1 - 2016

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 35