heid is weergegeven. Staatsieportretten zijn dan ook bij uitstek geschikt om de functie van repre sentatieve portretten te vervullen; tot ver in de twintigste eeuw is dat het geval geweest.5 Toen Carl Theodor in 1 742 als nieuwe vorst van de Palts aan de regering kwam, moest er direct een groot aantal representatieve schilderijen vervaardigd worden om die van zijn voorganger te vervangen. De eerste portretopdrachten van de vorst betroffen dan ook staatsieportretten die aan deze behoefte konden voldoen. Binnen het bestand van portretten van Carl Theodor vor men zij de vroegste groep. Deze vroege staatsie portretten zijn relatief grote schilderijen waarin de vorst ten voeten uit of tot aan de knieën is afgebeeld [kniestukken). Desmarées De eerste kunstenaar die CarL Theodor inscha kelde om een staatsieportret te schilderen was George Desmarées [1697-1 776). Desmarées was in de jaren 1740 bij de vorsten in het zuiden van Duitsland de meest populaire portrettist. Hij was wat we tegenwoordig een societyschilder zouden noemen, met een bijzondere, heeL eigen stijl. Zijn portretten worden gekenmerkt door een grote eLegantie in de menseLijke figuren. Het meest opvaLLend zijn de koppen, ze zijn smaL en sLank, met Lange neuzen. Sinds 1730 was Des marées aLs hofschiLder verbonden aan het Bei erse hof in München, maar daarnaast ontving hij een groot aantaL opdrachten van andere vor stenhoven. Het wekt daarom geen verbazing dat CarL Theodor juist hem verzocht om zijn eerste officiële staatsieportret te vervaardigen. In het bewuste portret gaf Desmarées CarL Theo dor weer op een bordes, naar Links gewend, met een harnas aan en een rode manteL afgezet met hermeLijn.6 [afb. 1) Hij staat voor een tafeL waarop een zogenaamde keurhoed Ligt, het embLeem van de Duitse keurvorsten. Direct daar achter Ligt de Duitse keizerskroon en er staat ook een heLm op de tafeL met bLauw-witte pLuimen.7 Met zijn rech ter hand houdt CarL Theodor een commandostaf vast, de Linker hand rust op de keurhoed. Van deze voorsteLLing moeten er door Desmarées twee varianten zijn gemaakt. Zo moet er een variant zijn geweest waarin de vorst ten voeten uit was afgebeeLd, dus in zijn geheLe Lengte. Dit schiLderij bestaat nu niet meer, maar we weten hoe het er uit moet hebben gezien dankzij een Later exempLaar uit 1746-1747 dat door BesoLd in 1753 is gekopieerd. [hieronder, afb. 5) WeL bewaard is een zogenaamd kniestuk [afb. 1), waarin hij tot aan de knieën is te zien. Van eLke variant zuLLen er meerdere exempLaren zijn gemaakt, door Desmarées zeLf, door medewer kers in zijn ateLier of door onbekende andere schiLders. Deze eerste staatsieportretten wor den gedateerd circa 1743-1744.8 Ziesenis Een portretspeciaList die korte tijd Later door CarL Theodor werd aangetrokken, was Johann Georg Ziesenis [1 716-1 776). Ziesenis had zijn bedrijf in DüsseLdorf, de hoofdstad van GuLik- Berg. Deze twee vorstendommen behoorden tot de bezittingen van CarL Theodor, Ziesenis was dus een eigen onderdaan. Afb. 2. Staatsieportret naar Ziesenis, kopie door onbekende schilder, circa 1745-1750. Collectie Het Markiezenhof 37 De Waterschans 1 - 2016

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 37