vangers van de vorst bij zijn fysieke afwezigheid. De vervaardiging was echter een stuk goedkoper. De oudste exemplaren zijn van de hand van Desmarées, Ziesenis en Besold. Daarvan is een aantal kopieën gemaakt door ateliermedewer kers of onbekende schilders. Nieuwe varianten op het thema zijn door latere schilders vervaar digd en opnieuw gekopieerd. Dergelijke kleine heersersportretten zijn vervaardigd van circa 1744 tot circa 1792, dus gedurende bijna de ge hele regeringsperiode van Carl Theodor. Deze schilderijen vallen in eerste instantie uit een in twee groepen: voorstellingen waarin de weergave van de vorst gedomineerd wordt door het harnas dat hij draagt, of door zijn herme lijnen mantel. Uniformportretten zijn pas veel later gemaakt en blijven daarom hier nog buiten beschouwing. In de eerdere schilderijen wordt Carl Theodor dus ofwel weergegeven als veld heer of commandant van de troepen, ofwel als keurvorst. De portretten hebben gemeen dat Carl Theodor ten halve is afgebeeld, tot aan het middel. Meestal is de keurhoed zichtbaar, het embleem van zijn keurvorstelijke waardigheid, en meestal heeft hij een commandostaf in de hand. Harnas- of veldheersportretten Schilderijen van een vorst in een harnas, de vorst als veldheer, behoren tot een oude traditie die teruggaat tot de tweede helft van de zestien de eeuw. Omstreeks 1744 vervaardigde Desma rées vermoedelijk als eerste zo'n traditioneel veldheersportret van Carl Theodor. (afb. 6) De houding van de vorst is dezelfde als in Desma rées' grote staatsieportret. In plaats van de rode keurmantel met hermelijn draagt Carl Theodor hier echter de rode sjerp van de Hubertusorde.11 Korte tijd later maakte Ziesenis een variant op deze voorstelling. (afb. 7) In zijn portret is de mantel wel aanwezig, maar zover teruggesla gen dat het harnas goed zichtbaar is. Ziesenis plaatste de vorst heel toepasselijk voor een zuil, het zinnebeeld van Fortitudo, kracht. Een ano nieme kopie naar deze voorstelling bevindt zich in de Collegekamer in het stadhuis van Bergen op Zoom. (afb. 8) Afb. 10. Harnasportret door onbekende kunstenaar, circa 1780. Locatie onbekend Afb. 11. Harnasportret door Brandt, circa 1791. Collectie Schloss Heidelberg. 41 De Waterschans 1 - 2016

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 41