de Locatie: de vorst staat in een interieur voor een stoel en een gordijn. Aan de Linkerkant, om de sculptuur heen, zien we Toscaanse zuilen. Ze vor men een soort nis, kennelijk bevinden we ons in een tempel. Ook het beeld op het altaar is nieuw: het is niet aanwezig in de vroege staatsieportret ten. Het beeld stelt een zittende vrouw voor met een helm op het hoofd. Ze rust met de linker arm op een bal, in de rechter houdt ze een lauwer krans. Aan de helm en de Medusakop op haar borst kunnen we haar herkennen als Minerva. Carl Theodor is dus weergegeven in een Miner- vatempel. In de loop van de tijd had deze godin uit de Klas sieke Oudheid een bijzondere betekenis gekre gen voor de keurvorst. Als verlicht heerser voer de Carl Theodor een beleid dat gericht was op de bevordering van kunsten en wetenschappen en van handel, nijverheid en industrie. Minerva stond voor de intellectuele vaardigheden van de mens die voor al deze activiteiten noodzakelijk waren. Om die reden was deze godin door Carl Theodor als het ware geadopteerd als symbool voor zijn regering. Afbeeldingen van Minerva treffen we dan ook regelmatig aan in allegorische voorstellingen, in het bijzonder prenten, die op de keurvorst betrekking hebben. In het portret van Batoni is er sprake van een wisselwerking tussen de godin en de vorst. Carl Theodor heeft de tekenen van zijn keurvorste- lijke waardigheid neergelegd op het altaar van Minerva: hij draagt zijn regering aan haar op. Omgekeerd is de lauwerkrans die de godin in de rechter hand houdt voor de keurvorst bestemd. Zij eert daarmee Carl Theodor: de krans is het bewijs van het succes van zijn regering als ver lichte monarch. Totstandkoming van de voorstelling Toen Carl Theodor naar Italië vertrok, zal hij zijn kroonjuwelen niet hebben meegenomen. Hij heeft in het atelier van Batoni wel voor de Afb. 1. Carl Theodor, staatsieportret door Desmarées, 1743 1744. Collectie Kurpfalzisches Museum, Heidelberg Afb. 2. Carl Theodor, staatsieportret door Pompeo Girolamo Batoni, 1775. Collectie Alte Pinakothek, München De Waterschans 3 - 2016 108

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 24