kunstenaar geposeerd, maar niet in een harnas met een mantel. De kunstenaar zal deze heb ben nageschilderd van een afbeelding, evenals het blauwe kussen met de keurhoed, het keur- zwaard en de Duitse keizerskroon. Vermoedelijk is hem een van de oudere staatsieportretten tijdelijk ter beschikking gesteld. Zo is de voor stelling gedeeltelijk naar het leven, gedeeltelijk met knippen en plakken tot stand gekomen. Dat geldt ook voor de compositie als geheel, de achtergrond en het beeld op het altaar. Batoni heeft de oudere staatsieportretten door Des- marées en Ziesenis weliswaar als uitgangspunt genomen, maar bij de opbouw van de nieuwe voorstelling heeft hij ook gebruik gemaakt van elementen die hij zelf al eerder in andere por tretten van Grand Tourists had toegepast. Een interieur met een vergelijkbaar gordijn, stoel en tegelvloer treffen we aan in het portret van een onbekende jongeman uit de jaren 1 760-1 765.4 In Batoni's schilderijen verschijnt regelmatig een beeld van een zittende Minerva op een al taar. Het is in feite Minerva in de rol van Roma Triumphans, de beschermgodin van de stad Rome. Er was ook werkelijk zo'n beeld in Rome, tegenwoordig bevindt het zich boven de fontein op de Piazza del Campidoglio.5 Grand Tourists lieten zich graag met dit beeld afbeelden als een soort bewijs voor thuis dat ze inderdaad in Rome geweest waren. Een mooi voorbeeld is het portret dat Batoni in 1 766 schilderde van ko lonel William Gordon.6 In zijn nieuwe staatsie- portet wordt Carl Theodor daarom niet alleen afgebeeld als keurvorst van de Palts en als succesvol, verlicht heerser, maar tegelijkertijd ook als Grand Tourist, op bezoek in de Eeuwige Stad. Een tweede versie door Brandt Het staatsieportret van Batoni werd opgestuurd naar Mannheim en kwam daar aan in de zomer van 1 775. Voor zover mij bekend, zijn er nooit Afb. 3. Onbekende jongeman in Rome, Pompeo Batoni circa 1760-1765. Collectie Metropolitan Museum, New York Afb. 4. Kolonel William Gordon in Rome, Pompeo Batoni 1766. Collectie Fyvie Castle, Schotland 109 De Waterschans 3 - 2016

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 25