In de latere portretten, die van Karl Philipp en Carl Theodor, is de kroon altijd in het tweede plan weergegeven. Hij ligt nooit vooraan op het blauwe kussen, maar achteraan, in de schaduw van de keurhoed. Duizend keer ben ik in de Theo- doorkamer van het Markiezenhof langs het schiLderij van de keurvorst geLopen, zonder zeLfs maar op te merken dat er op de tafel achter de keurhoed nog een object is afgebeeld. Pas toen Daphne en ik besloten om Carl Theo- dors portretten te gaan bestuderen, ontdekte ik daar de keizerskroon. Er is bijna niets van te zien, hij lijkt verstopt te liggen, alleen het hoogste juweel van de kroon steekt boven de keurhoed uit. Zo liet Carl Theodor de kroon afbeelden door Desmarées en Ziesenis. In het staatsieportret door Besold is er van de kroon weLiswaar meer te zien, maar daar Ligt hij in een donkere hoek, in de schaduw. ZoaLs in deeL I van dit artikeL vermeLd, is dit Laat ste schilderij afgeleid van een eerder portret van Karl Philipp door Van der Schlichten (1733), waar de kroon ook op die manier is weergegeven. Wat een hemelsbreed verschil met portretten van eerdere voorgangers in de Palts: van Karl Ludwig (uit 1676) en van Johann Wilhelm (voor 1708), waarin diezeLfde kroon juist een heeL prominente rol speelt. Hij wordt door de gepor- tretteerden in de hand gehouden en nadrukke lijk aan de beschouwer gepresenteerd. Men zou geneigd zijn te zeggen dat Karl Ludwig en Johann Wilhelm kennelijk heel trots zijn op de kroon en op het ambt waar de kroon naar verwijst, terwijl Karl Philipp en Carl Theodor zich er een beetje voor lijken te generen. Ik heb me eindeLoos het hoofd gebroken over het hoe en waarom van dit verschil. In de rela tie tussen de keurvorsten en hun Schatzmeis- teramt moest er iets wezenlijks veranderd zijn vóór het aantreden van Karl Philipp in 1716. Uit de hierboven beschreven geschiedenis van de keurvorsten van de Palts en hun aartsambt en blijkt dat inderdaad het geval te zijn geweest. Afb. 13. Carl Theodor, portret naar Batoni, onbekende schilder, na 1775. Collectie Marstallmuseum Nymphenburg, München Afb. 14. Carl Theodor, portret naar Brandt, onbekende schil der na 1781, onbekende veiling De Waterschans 3 - 2016 116

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 32