In 1710 werd hun het ambt immers afgenomen en geschonken aan de keurvorst van Hannover; daarna hebben de keurvorsten van de Palts het ambt nooit meer teruggekregen, althans niet officieel. Bij wijze van compromis kwamen de keurvorsten van Hannover en de Palts overeen om het ambt voorlopig samen te delen, maar tot een definitieve oplossing is het nooit geko men. Het ambt waar de keizerskroon in de por tretten van Karl PhiLipp en Carl Theodor voor staat, was dus eigenlijk niet meer van hen, in ieder geval niet meer volledig. Karl PhiLipp en Carl Theodor, die eigenlijk de rijksappel claim den voor hun portret, moesten bij gebrek aan beter genoegen nemen met een attribuut dat ze met anderen moesten delen.18 Dat de kroon om die reden een minder promi nente positie kreeg in de schilderijen, lijkt een plausibele verklaring. Het zal voor Carl Theo dor na 1 777 een reden te meer zijn geweest om in nieuw te schilderen portretten de kroon te laten vervangen door de rijksappel. Portretten ten halve en kniestukken naar Batoni en Brandt Na de opvolging in Beieren in 1 777-1778 is er in derdaad een groot aantal nieuwe portretten ver vaardigd. Het schilderij door Batoni (1775) en de latere versie door Brandt (1781) hebben daarvoor model gestaan. Van de schilders van deze portet- ten was Johann Wilhelm Hoffnas de belangrijk ste. Anderen waren onder meer Johann Jacob de Lose, Johann Heinrich Tischbein en een aantal minder getalenteerde onbekenden. HoeweL er van de voLLedige voorsteLLing van het staatsieportret door Batoni, Carl Theodor ten voeten uit, geen echte kopieën zijn gemaakt behalve door Brandt, zijn er naar dit stuk wel portretten ten halve en kniestukken geschil derd, vermoedelijk al sinds 1778. Je zou kunnen spreken van ingekorte voorstellingen. Van de Latere versie van het staatsieportret door Brandt uit 1781 bestaan eveneens dergelijke ingekorte Afb. 15. Carl Theodor, portret naar Batoni of Brandt, Johann Jacob de Lose 1789. Collectie Stadtmuseum Düsseldorf Afb. 16. Dr. Alexander Sauter, rector van het Karl-Friedrich- Gymnasium te Mannheim, met het portret van Carl Theodor (naar Batoni) in de directiekamer. Foto Mannheimer Morgen, 24 november 2014 117 De Waterschans 3 - 2016

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 33