Kroonleden westerse Landen, waaronder Nederland, er drif tig mee aan de slag gegaan. U staat er misschien niet bij stil dat u bij het eten van een worstenbroodje met Vastenavond of na de nachtmis een beschermwaardige handeling aan het verrichten bent. Het gebruik om bij ge noemde gelegenheden Brabants worstenbrood te eten is in onze provincie van generatie op generatie overgedragen en geeft Brabanders "een gevoel van identiteit en continuïteit", zoals het heet in het verdrag van het immaterieel cul tureel erfgoed. Daarom staat dit gebruik sinds maart van dit jaar op de nationale inventaris lijst. Dit roept onmiddellijk de vraag op, hoe het zit met de beschermwaardigheid van de nachtmis en de Vastenavond zelf, want als die er niet meer zijn, dan valt het cultureel diepge worteld worstenbroodjes eten ook in het water. De doorsnee deelnemer aan deze evenemen ten, met of zonder worstenbroodjes, zal niet het gevoel hebben deelgenoot te zijn van een bedreigde traditie. Maar daar wordt door som migen anders over gedacht: er zijn al stemmen opgegaan om de Bergse Vastenavond op de im materiële erfgoedlijst te plaatsen. Toen de discussie hierover enkele jaren gele den op gang kwam, vroeg ik oud-hoogleraar Herman Pleij tijdens een carnavalssymposium in Den Bosch hoe hij dacht over het pLaatsen van Vastenavond op de erfgoedlijst. "De dood in pot", was zijn antwoord, "want dan haal je de essentie uit het feest: het levendige persifleren en de wereld op zijn kop zetten verzet zich juist tegen alles wat gecodificeerd is." Het Rotter damse zomercarnaval, dat met een geschiede nis van drie decennia aanzienlijk minder diep geworteld is dan onze negentiende-eeuwse va riant, staat echter sinds juli van dit jaar wel op de erfgoedlijst. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom een car navalesk zomerfestival met bijna een miljoen bezoekers, dat los is komen te staan van de tra ditionele oorsprong, een beschermde status no dig heeft. Als het gaat om kwetsbare tradities, dan heeft de herdertjesmis zelfs zonder nach telijk worstenbrood veel betere papieren, gezien de lange geschiedenis en het afnemend aantal bezoekers. Maar Allerzielen staat dan weer wél op de erfgoedlijst. Het bepalen van wat be schermwaardig is, zowel materieel als imma terieel, lijkt een tamelijk willekeurig proces te zijn: het kan blijkbaar alle kanten op gaan. Er zijn inmiddels zo'n honderd tradities opge nomen in de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed, en het zijn voorbeelden die illustreren hoezeer het verleden verweven is geraakt met groepsidentiteit, met het zich vertrouwd of erkend voelen. Van de studie van gebeurtenissen uit het verleden is geschiedenis een belangrijk deel van het huidige maatschap pelijk wezen geworden. Dat zien we ook terug in de activiteiten van onze eigen Geschiedkundige Kring. De Waterschans en de tweejaarlijkse uit gave van een geschiedkundige studie zijn nog altijd de "core business" van de Kring, maar nieuwe vormen van interactie met het verle den, zoals de School voor Geschiedenis en de Geschiedenisquiz, zijn daarop een succesvolle aanvulling geworden. Ook de werkgroep die de activiteiten voor het 50-jarig bestaan van de Kring in 2018 voorbereidt, zet hierop in en ziet historisch besef als bron van erkenning en herkenning. Zoals de werkgroep het zelf zegt: "onze leden moeten ervaren dat het lidmaat schap van de Geschiedkundige Kring meer is dan een abonnement op de Waterschans." Koert Damveld, voorzitter De uitgaven van de Geschiedkundige Kring kunnen mede tot stand komen dankzij het speciale lidmaatschap van de volgende bedrijven: DARVI BV P. JANSEN Installatie Techniek BV Taxi en toeringcarbedrijf DE KOCK Steenhouwerij DE KORT Hotel en Residence DE DRAAK - A Hampshire Classic 87 De Waterschans 3 - 2016 FAUSTO NU Ml NE BERGA VIUTRIX

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 3