omdat hij het risico Liep dat de Duitse bezetter daarmee kennis zou krijgen van de bouw van het vliegtuig, die in Bergen op Zoom met de no dige geheimzinnigheid was omgeven en waarbij een aantal mensen in en buiten de stad betrok ken was. Een van hen was Leo Boxstart, de latere secretaris van de West Brabantse Aero Club. Toen op last van de bezetter de HBS in Bergen op Zoom werd gesloten belandde hij, via een relatie, in het project. Ergens op een zolder werkte hij mee aan de bouw van de vleugelspan- ten.25 "Als een soort krullenjongen," zoals hijzelf achteraf verklaarde. Na de bevrijding In oktober 1944 was het zuiden van ons land bevrijd en werd er in een werkplaats in Bergen op Zoom met man en macht gewerkt om de Difoga 421 af te bouwen. In september 1945 gaf de N.V. Difoga een overzicht van de personeels- samenstelling van dat moment in een brief aan het Nationaal Luchtvaart Laboratorium: "daar het bedrijf voor U nieuw is, leek het ons goed U van een en ander op de hoogte te brengen."26 De staf van het bedrijf bestond toen uit acht personen. Vijf personen werkten in de houtbe werking (onder hen Rinus Hergt) en zeven in de staalbewerking. Het bedrijf heeft dan de activi teiten verplaatst naar de Carrosseriefabriek van Cor de Groot aan de Borgvlietsedreef in Bergen op Zoom.27 Proefvluchten In april 1946 kon op het vliegveld Woensdrecht begonnen worden met taxiproeven en op 16 mei van dat jaar ging de Difoga 421, die de registra tie PH-NAG heeft gekregen, voor het eerst de lucht in. Op de neus van het vliegtuig stond de naam Karel Broese van Groenau, als hommage aan de man die een van de zeven mede-eige naren was van de Multipro PH-AIX en in 1941 is omgekomen bij een poging om over zee Enge land te bereiken. De PH-NAG werd dan gevlogen door Hein Bul ten, een oud-jachtvlieger. "Je kon er geen ca priolen mee uithalen" zegt Jan van der Kort.28 die van meet af aan bij het project is betrokken geweest. "Het was in het begin steeds opstij gen, landen en bijstellen." Dries van der Poest Clement, die deze eerste vlucht zou maken, was niet beschikbaar. Hij was direct na de bevrijding in 1944 weer toegetreden tot de militaire lucht vaart in het dan opgerichte Auster Squadron. Bij een ongeval in Duitsland in december 1945 was Afb. 10. De aandrijfas van de propeller van de Difoga 421. Het vliegtuig was uitgerust met een duwschroef die werd aangedreven door een 74 PK Mercury automotor. Foto Stichting Historisch Zweefvliegarchief De Waterschans 3 - 2016 128

Periodieken

De Waterschans | 2016 | | pagina 44