Zoom een begin was gemaakt met de bouw van
het prototype van de KNVvL-491. Dit was een
zweefvliegtuig met uitstekende eigenschappen
dat Henk Koekebakker had ontworpen.
Het vliegtuig was later op Ypenburg voltooid,
maar had niet zoveel succes dat het in serie
productie gebouwd werd voor de Nederlandse
zweefvliegclubs.
Koekebakker had nu het plan opgevat om een
reparatie- en onderhoudsbedrijf voor zweef
vliegtuigen te beginnen. Daarvoor benaderde
hij Gerrit Leenders, die er zeker brood in zag, al
was het maar om extra werk te genereren
voor zijn vormmakers in perioden waarin er
weinig vraag naar zijn producten was. De ach
terliggende gedachte was dat de naburige
zweefvliegclubs van Woensdrecht, Gilze Rijen
en Haamstede en wellicht later ook die van
Walcheren, in het vliegseizoen aan Koekebakker
hun reparatiewerk zouden willen uitbesteden.
Tot grote teleurstelling van Koekebakker is het
echter anders gelopen. De Koninklijke Neder
landse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) had
met overheidssteun een vloot van zweefvliegtui
gen in eigendom verkregen die aan de zweef-
vliegclubs in ons land werden verhuurd. Maar
daarbij was wel bedongen dat alle onderhouds-
en reparatiewerk in de Centrale Werkplaats
plaats zou vinden. Deze bevond zich sinds 1952
op het Nationale Zweefvliegcentrum Terlet bij
Arnhem. Wel kreeg het Bergse bedrijf van de
KNVvL nog de opdracht om als proef een nieuw
kielvlak en stabilo te bouwen aan de KNVvL-491
om de stabiliteit te verbeteren. Het was een
geslaagde verbetering, dat wel, maar bij een
ongelukkige landing op Terlet korte tijd later
raakte het toestel zo ernstig beschadigd dat van
herbouw werd afgezien. Wel werden er enkele
opdrachten aangenomen van Belgische zweef-
vliegclubs, om ervaring op te doen, zodat het
bedrijfje aan het begin van de Borgvlietsedreef
Afb. 1. De Difoga 421 is in 1945 in de werkplaats aan de Borgvlietsedreef in Bergen op Zoom versneld afgebouwd. Links bij het
raam Rinus de Wilde, die was belast met toezicht op de constructie van het vliegtuig. Naast hem plaatwerker Geert Klaassen.
Bij de cockpit, ir. Henk Koekebakker. Achter links bij de staart staan Gerrit Leenders en Toon Bakx, beiden houtbewerker. Zittend
naast de cockpit, houtbewerker Willem Proost. Uiterst rechts op de foto staat Henk Aanout, die als monteur aan het project mee
werkte. Foto collectie Gerrit Leenders
151
De Waterschans 4 - 2016