waarbij hij gezeten was op een zetel die op een
verhoging en onder een baldakijn geplaatst
was. Vanuit dit vertrek was de aangrenzende
kunstgalerij ofwel de Groene galerij of Gemal-
degalerie (58) te bereiken. Het spiegelkabinet
en miniaturenkabinet fungeerden als pendant
voor de Groene galerij. Deze kabinetten wer
den in 1731-1732 ingericht. De dispositie van
twee kabinetten naast het paradeslaapvertrek
was een Frans element. Deze dispositie zagen
we ook in het Staatsappartement van het paleis
in Mannheim. De kabinetten waren slechts bij
uitzondering en uitsluitend door de hoogste
gasten als een koning, keizer of ambassadeur
te bezoeken onder begeleiding van de hertog en
bij officiële audiënties. Een deel van het interi
eur is bewaard gebleven - onder meer het cere
moniële staatsiebed (afb. 7), Franse lakmeubels
en delen van de wandbespanningen. Ook de
meubilering van het miniaturenkabinet (afb. 9)
is bewaard gebleven en het houtsnijwerk, pla
fondstucwerk, de spiegels en roodgelakte wan
den hiervan zijn gereconstrueerd.41
De privévertrekken van Carl Theodor en zijn
gemalin bevonden zich op de eerste verdieping
van de noordwestelijk georiënteerde vleugel
(afb. 5), direct boven het Antiquarium. Dit appar
tement grensde aan de Reiche Zimmer en was
te bereiken via de eerste antichambre van dit
Staatsappartement. Ook keurvorst Maximilian III
Joseph, de voorganger van Carl Theodor, had
Afb. 6. Audiëntievertrek (57) van de Reiche Zimmer in de resi- Afb. 7. Paradeslaapvertrek (60) van de Reiche Zimmer in de residentie
dentie te München. Foto auteur, 2015
De Waterschans 4 - 2016
172