denis van de school. Het begon halverwege de negentiende eeuw bij rector Van Wijnpersse, die zelf zorgde dat hij alle benodigde onderwijsbe- voegdheden haalde om in zijn eentje de school te kunnen runnen en in te spelen op de onder wijsbehoeften van zijn verschillende leerlingen en opleidingen, het behalen van onderwijzers aktes, of aktes in talen, toelating tot gymnasium of militaire academie. Zo heeft de school deze traditie in de loop der jaren behouden, steeds weer inspelend op veranderde onderwijsbe hoeften vanuit de omgeving van de school. Dit blijkt uit de verschillende aanpassingen vanaf de aanvang van de school. In chronologische volgorde In 1885 werden de eerste vijf meisjes toegelaten tot de hbs; in 1901 werd de hbs-b opleiding verlengd tot een 5-jarige cursus; in 1949 ver leende het ministerie toestemming te voorzien in een 5-jarige hbs-a cursus. In 1968 trad de Wet op het Voortgezet Onderwijs in. Deze wet maakte van de Rijks Hogere Burger School een Rijksatheneum met havo-top. In 1970 werden alle klassen voor havo mogelijk, tevens werd een mavoafdeling toegevoegd. Zo ontstond de Rijksscholengemeenschap Bergen op Zoom voor mavo-havo-atheneum. In 1989 werd de gymnasiumafdeling toegevoegd; de vakken muziek en tekenen werden examenvakken. De school telde toen meer dan duizend leer lingen. In 2001 kreeg de school een licentie voor het begeleiden van topsporters waardoor een sportloopbaan gecombineerd kon worden met het behalen van een schooldiploma; de mavo werd mavo-plus, waardoor leerlingen in meer richtingen hun loopbaan konden voortzetten en de doorstroom naar havo werd vergemakkelijkt. In 2003 startte 't Rijks met het tweetalig gymna sium en atheneum, inspelend op de toenemende globalisering en internationalisering van de samenleving. Een groot aantal vakken wordt nu in het Engels gegeven. In 2006 begonnen de kunst- en cultuurklassen; in 2007 het technasium. De school speelde hiermee in op de behoeften van de creatieve en technische bedrijvigheid. Onderwijskundig staat het breinleren en de ontwikkeling van het creatief denken van leer lingen centraal. Breinleren wil zeggen dat je bij het leren gebruik maakt van kennis uit hersen onderzoek. In 2012 werd de samenwerking met het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen be klonken en ontstond er een vooropleiding voor dans, muziek en beeldende kunst in Bergen op Zoom. Het was voor het eerst in Nederland dat deze opleiding niet op een conservatorium werd aangeboden. De talentvolle leerlingen kunnen in hun eigen omgeving blijven wonen en leren. In 2013 startte de school op het vwo met weten schapsklassen, hiermee inspelend op het leren onderzoeken en onderzoekend leren van de athe neum- en gymnasiumleerling. Voor de mavo leerlingen ontwikkelde de school tussen 2008 en 2014 een nieuw onderwijsprogramma: het Bèta Challenge Programma. In dit programma staat het vak technologie en toepassing centraal. In 2013 erkende het ministerie dit vak als exa menvak voor de mavo. 't Rijks was de eerste school in Nederland die het vak technologie en toepassing als examenvak gaf.9 Hoewel de Rijks scholen in de ogen van het ministerie degelijk, betrouwbaar, maar nooit echt vernieuwend waren, kun je deze typering niet plakken op 't Rijks in Bergen op Zoom.10 Afb. 5. A. Petermeijer, directeur van de Rijks 1960-1970. Foto collectie West Brabants archief (inv. nr. RONW010). De Waterschans 2 - 2017 50

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 10