1 YERDSÊMK6 DIK LISÜftlSt, Sdiooijaai I88i-1885. Rijks Hoogere Burgerschool met driejarigen cursus te Bergen-op-Zoom. Natuurlijk was de veelzijdigheid en standvastig heid van de school niet de enige reden voor de groei van de school. De algemene trend van de groeiende welvaart, de toenemende bevolking en de Leerplichtwet van 1969 en die van1975 speelden een belangrijke rol in het groeiende percentage deelnemers aan het onderwijs in onze samenleving.11 Structuur en veiligheid Vooral de Mammoetwet uit 1968 en de Leer plichtwet van 1969 hebben een enorme boost gegeven aan het onderwijs. De vraag naar goed onderwijs nam enorm toe. Scholen moesten hierin voorzien. Ad Petermeijer was vanaf 1971 rector van 't Rijks en stond voor de opgave kwa litatief goed onderwijs te blijven bieden en tege lijkertijd te voorzien in een toenemende vraag naar onderwijs. De Rijks HBS werd de Rijksscho lengemeenschap voor mavo, havo, atheneum.12 In 1971 telde de school 656 Leerlingen. In 2002 waren dat 1.800 leerlingen. In het jubileumboek van 2007 staat het als volgt: "De heer Peter meijer bezat een ongelooflijk organisatietalent en slaagde erin dat alles op de juiste manier en op het juiste moment gebeurde. Hij zorgde ervoor, dat elke leerling precies wist waar hij aan toe was en bij wie hij kon aankloppen met vragen of problemen."13 Hij heeft gezorgd voor de duidelijkheid, de structuur en de veiligheid die 't Rijks tot aan de dag van vandaag kenmerkt.14 De traditie van duidelijkheid is nu nog terug te zien in de huidige gebouwenstructuur Elk bouwdeel heeft een vaste functie. Sport, kunst en techniek hebben hun eigen gebouwen en terreinen. De vakken Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde, natuurkunde, schei kunde, biologie, geschiedenis en aardrijkskunde hebben hun eigen vleugels in het gebouw. Ook theater, overblijf, mediatheek, stilteruimte, lokaal 13 (leerlingen moeten zich hier melden als ze ziek geworden zijn of de klas uitgestuurd zijn), EHBO-hulppost, conciërgerie, radio- en tv-Rijks, roosterkamer, administratie, decanaat hebben een vaste plek. Elke leerling weet waar dat is en kan dat vinden. Aan het einde van elke DAGEN. Urt* *-», t lo *- Ife. T— 1. A-i. UJLANDAft- JLI*s 1 ftrfkeneu /Jn-ji Wf-p. - 11 llfHgdüiüeli GiuiStr. Lil GrafcTt&.m ü^wiitx Plint- en d-r?r kiende "ikrlkiLiiilr Btgtrvpi NedcrijiHSvzli fic Nftlfe-linrisch. Bvr, ftantth r if. H'ijTTjirmr. KatuikkunAe Jfrffal Qjndleekeaen tm Hm,l AlfC&ll Knflekeb lijdia GmlW. H.im! Irrki-JHiL AmjL FnaKk If. M'yflJWh^Hi A«rdbrigkskun>Ar flijfijV Llandttridkn)» Mx Ua rr na uur. D1N5DAG. Eb» 1 UkLLudiJc Ij. dkrk. Ill ftf** LranlJtfr. edellieden ir- fctmiikuiHlft JAShi Algcbri lArilnjkikuode Xedefludxb Ut*. Fndb Ti d. Wtynpmm, Hngthcb lliudiffi-kearn Fa Aart. Heelkunde Brmjtrwp. Frvuxfa ■ri iir^pip Bogdbcfa. fitlfcif. Algetr* ELwgdlWUfia Fr Itj. (krSi:lintSrtis« Rrkcatii WÜJCNSPAO. EEtlJ 1 HiAftlfO BMftTÊp. - IL El-xfjd'jibch tfiUifer. III fowliift&ipn 'Méla H-KIR ilir.1sr.il CucjlfP link-run i BtOftn/p- NiHlArl&adsfb, Hul >Ok.tllKlwll Bh. Fnavb |L rf, BOwfwmii, Aaiitrijklklamlc ■fV HsAdtacEntcn ét- Hm. Algpbri tf*tw Kagdxii U-Hgdndlidh tféuÊ*r. Sfli.-jkiinilr IUU OB 1 uur. ftONDEBDAU KL.i ilttiLfjwta Brtffatp IL Franseh Pr A H'.y ijutpu 111 Aardrijkskunde (Iiiriilr. l'liiiii- m iherku&de WiVni UkeLt trade Hvojinsp. UooplijitKh GwttópTr iankijk*kwJn ^IrrUndHah frjfiitirknradB UoogtluLtic'b Amw>. lEiodlwlaea r«" if ïr r. Mice! kunde Algebra Br+ftrtp- Lage-lub ChkaiSvr. IttehG. li'-i'-iriHxi frm ïï.tt*. FfnrtrJi w. d tyyMfitrm. Aanln;Ul^nile Smu, 'Md 7 qïT. vhjjpag. Rita 1 fltkcnni e ll IIOAgduilfefb 111 ïiutixh p. d r'i «-M ti nü-i 1 >f 111 a- IÏYtÜJY. Kaïtiurkraadr MdSki. £U- 'Nctlerlamltflt fiat. Fraaich r. A Hoekhfludn* Stift*. Rekenen t/rrfCrrp. Sedert raJsch Ëtu t h uiaboed k mót ^pt. li Igeïrr riif.'Ami, Omwtktr. Ilür-l liünilin Kranvii w i Wfawm. laMflliirdlfEiap Córtüt SdMêkUP^fli MxOJmi. ZATEHDJCr. ^Ih 1 ILpcgduil&cb Ifiiilr It Tbflrl- en ihnfc. JAffiM. III Mfrfkentk: Betrap. hcderlifHUth Re-Vftwn Hrojimp. EUagduitarb Mh .lifJfïjijiAimiln 47*tib. NcdwImiIsdS fiu, Fra-iüch r, d- H rjnprmt. S.-l|i.i(i"«-JiïiJ*irii &3L rirwliinLtiii» OtrOc. Engelicb Cïtmbr. oei 1 ue. om 3 air. Di Ihrwtinr, Afb. 6. Het lesrooster, 1882-1883. Foto: auteur. 51 De Waterschans 2 - 2017

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 11