uitgebreid tot buiten het schoolterrein. Zie hier wat we kunnen leren van het verleden.19 Zo zie je maar. We grijpen terug naar oude eenvoudige en vertrouwde afspraken om de opvoeding van onze jeugd ter hand te nemen. Terugkijkend op het lesrooster is het aardig om te zien dat we vanaf 2012 het vak rekenen weer terug op het lesrooster van de leerlingen zien. Misschien is er ook nog hoop voor het vak Schoonschrijven in klas 1. Van studietempel naar studiecampus Wie vandaag de dag langs de Burgemeester Stulemeijerlaan loopt, zal zich verbazen over de uitgestrektheid van de studiecampus van 't Rijks. En alsof dat nog niet genoeg is, ziet de wande laar telkens weer een ontelbare groep kinderen het zebrapad oversteken om naar de Rijtuigweg te lopen waar de sportaccommodatie en de dependance gehuisvest zijn. Geheel in de tra ditie van de school lukt het telkens weer de bouwkundige aanpassingen te laten volgen op de onderwijskundige behoeften. Niet in het minst dankzij de bereidwilligheid van de rijks overheid en het lokale stadsbestuur.20 Het beschikbaar stellen van gebouwen en ter reinen is van oudsher de verantwoordelijkheid geweest van de gemeente Bergen op Zoom. Hierover is zover we kunnen nagaan altijd ge steggel geweest tussen de rijksoverheid, de gemeente en de schooldirecteuren. Het raads besluit van 16 december 1880, waarin werd gesteld dat de gemeenteraad "de benodigde lokaliteiten tegen ongelimiteerde kosten" beschikbaar stelt, is nooit naar de letter van het besluit nageleefd, wel naar de geest. Op 5 oktober 1883 kocht de raad de benodigde grond aan van de staat en op 7 maart 1884 ver plichtte de gemeente zich de nodige gebouwen op te richten en gratis aan het Rijk in gebruik te geven. In 1885 werden de gebouwen opge leverd en kon de Rijks HBS in gebruik worden genomen.21 De cultuurhistorische waarde van de studie tempel werd door het Rijksmonumentenregister beschreven: "De school is van algemeen belang. Het pand heeft cultuurhistorische waarde als uitdrukking van een culturele ontwikkeling en vanwege de betekenis voor de typologische ontwikkeling. Het heeft architectuurhistorische waarde vanwege de stijl en de plaats in het oeuvre van de architect Van Genk. Daarnaast is het pand van belang vanwege het materiaal gebruik en de ornamentiek. De school heeft ensemblewaarde vanwege de situering, verbon den met de ontwikkeling van de stad en voor het Afb. 8. Regionale Scholengemeenschap 't Rijks, 2016. Foto: RSG 't Rijks. 53 De Waterschans 2 - 2017

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 13