boompjes leggen er nu bij elke zware herfststorm weer enkele het loodje. Onlangs nog - 24 febru ari - waaide een van de overgebleven bomen om. De voorgevel werd ternauwernood gemist.... Wie het voorrecht heeft om door de hoofdin gang het gebouw te mogen binnengaan, wordt verrast door een bijzonder stemmige en over zichtelijke hal, van waaruit in drie richtingen trappen en/of gangen naar de lokalen leiden. Links en rechts springen twee gebeeldhouwde hoekfiguren in het oog, voorstellende Het Heilig Hart en Gertrudis. Gedeeltelijk in de muur opge nomen, zien zij van onder hun verlichte baldakijn al tientallen jaren generaties scholie ren aan zich voorbijtrekken. Onverstoorbaar maar intens lijken zij de schooljeugd op haar katholieke plichten te willen wijzen, zoals de opzet moet zijn geweest toen ze daar geplaatst werden. Maar bij de lokaalwisselingen schijnen zij ten onder te gaan in het drukke rumoer van de zich verplaatsende leerlingen... Het licht in de hal is gedempt, maar helderder dan in de gangen. In de begintijd, toen de boven verdieping van de achterbouw er nog niet was, werd de achterwand namelijk afgesloten met een, zoals architect Wielders het noemde, "mooi kleurig lichtecht gordijn". De twee smalle stro ken glas in lood halverwege de trappen naar de eerste verdieping herinneren daar nog aan. Van het geaccidenteerde terrein aan het Bolwerk is binnen alleen te merken dat er in de gangen hier en daar enkele traptreden geplaatst zijn: bijvoorbeeld naar de achterbouw. De lokalen zijn, gelet op de bouwvoorschriften van die tijd, ruim; al zijn ze naar onze huidige normen aan de kleine kant. Verrassend, gezien de vrij donkere gangen, is de grote hoeveelheid licht in de klaslokalen. De ramen zijn zeer groot en alle op het zuiden, richting schoolplein geplaatst. Een uitzondering vormen de teken lokalen; de ramen daarvan zien - met het oog op de gunstige lichtval voor dit vak - uit op het noorden, de kant van het Bolwerk. De aankleding is van een serene rust: geen overdadige deco raties. Alleen het smeedwerk aan de trappen geeft enige versiering. De lokaaldeuren zijn voorzien van een eenvoudige karakteristieke betimmering, waarvan de oorspronkelijke kleuren groen, oranje en zwart waren. De Zoom schreef bij het verslag van de opening: "Over dit interieur moet het eerste woord van critiek nog gesproken worden. Artistieke een voud en eenvoudige artisticiteit; ziedaar de basis van de schoonheid van dit schoolinterieur. Immers, de materialen die in dit gebouw zijn aangewend, zijn de gebruikelijke grondstoffen, die het Rijk alom voor lagere en middelbare Afb. 9. Het hoekbeeld van Sint Gertrudis in de hal van het Mottertyceum. Foto: auteur. De Waterschans 2 - 2017 62

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 22