waren. U herinnert zich Wielders opmerking over een "mooi kleurig lichtecht gordijn". In het archief van de school valt een interessan te discussie over de keuze van de vloertegels in de gang te lezen. Wielders schreef in juni 1927 dat "in de HBS alhier (Sittard, jck) rooden vloertegels veel warmer doen in de gangen dan grijs porfier". Hij stelde voor om hetzelfde in Bergen te doen. De reactie van de leden van de Het Heilig Hart met hun van geschilderd glas vervaardigde baldakijn een goed voorbeeld van de samenwerking der kunsten onder hoede van Jos Wielders. Glas-in-lood is een kenmerkend onderdeel van de Amsterdamse School architectuur, hier al leen gebruikt in achterwand van de gang naar de lokalen die enkele treden lager dan de hal in een achterbouw (van één verdieping) geplaatst Afb. 19. Glas-in-loodraam, gezien vanuit het trappenhuis op de eerste verdieping van het Mollerlyceum. Foto: auteur. Afb. 21. H. Krop, De arbeid, eerste helft twintigste eeuw, Joke Smit College, Amsterdam. Afb. 20. P. van Os, Heilig Hart beeld, ca. 1927, detail. Foto: auteur. Afb. 22. Entree Onze Lieve Vrouwelyceum in Breda, architect J. Berben, 1928. De Waterschans 2 - 2017 68

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 28