bouwcommissie was als volgt: W. AsseLbergs vond: "roode vloertegels zijn zeer besmettelijk, aLLe vuil ziet men er op, wat niet het geval is bij grijze tegeLs"; J. AsseLbergs ging "accoord, mits geen verhooging van kosten"; J. Smits noteerde bij de desbetreffende brief van WieLders: "Accoord. VooraL de artisticiteit, te bereiken o.a. door kLeurschakeeringen, behoort m.i. geheeL in handen te zijn van den Heer WieLders"; P. van GijzeL voLgde aLs Laatste: "ik deeL de meening van de den Heer Smits en den voorzitter".14 Het werden dus rode tegeLs, afgezet met een contrasterende rand van grijze en zwarte tegeLs. De wandtegeLs hebben een warmbruine honingkLeur. De tegeLs werden geLeverd door de firma RusseL uit TegeLen. De groene binnendeuren werden met afgerond Latwerk in de kLeuren zwart en oranje opgesierd, met opschriften in de sierLijke Letters, kenmer kend voor de Amsterdamse SchooL. Een enkeL bordje is nog bewaard gebLeven. Samenvattend kunnen we steLLen dat het schooL gebouw in Bergen op Zoom stiListisch tot de tweede periode van de Amsterdamse SchooL gerekend moet worden. Het ontwerp is weL nog van 1925, maar het beperkte budget bij schoLen bouw Liet geen uitbundige bouwconstructies toe. Bovendien werden er zeer strenge eisen aan de functionaLiteit gesteLd. Een schoonheidscommissie zoaLs in Amsterdam was er niet. Daar werden geveLontwerpen afge- keurd omdat ze niet aan esthetische normen voLdeden.15 IntegendeeL! VergeLijken we dit eens met de kritische rijksbouwmeester, die een eerste ontwerp van WieLders afkeurde, omdat de ramen van de tekenLokaLen op de bovenver dieping te kLein waren!16 Hij wiLde veeL Licht door Latende ramen op het noorden. Zijn opmerking: "hetgeen m.i. weL bereikt kan worden zonder de architectuur geweLd aan te doen", moet de ware Afb. 23. Entree Petrus Canisiusschool, thans Zoomvliet Hotel- schoot, in Bergen op Zoom, 1921. Afb. 24. De hal in het Norbertuscollege te Roosendaal, 1924. 69 De Waterschans 2 - 2017

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 29