bouwcommissie was als volgt: W. AsseLbergs
vond: "roode vloertegels zijn zeer besmettelijk,
aLLe vuil ziet men er op, wat niet het geval is bij
grijze tegeLs"; J. AsseLbergs ging "accoord, mits
geen verhooging van kosten"; J. Smits noteerde
bij de desbetreffende brief van WieLders:
"Accoord. VooraL de artisticiteit, te bereiken o.a.
door kLeurschakeeringen, behoort m.i. geheeL
in handen te zijn van den Heer WieLders"; P. van
GijzeL voLgde aLs Laatste: "ik deeL de meening
van de den Heer Smits en den voorzitter".14
Het werden dus rode tegeLs, afgezet met een
contrasterende rand van grijze en zwarte
tegeLs. De wandtegeLs hebben een warmbruine
honingkLeur. De tegeLs werden geLeverd door de
firma RusseL uit TegeLen.
De groene binnendeuren werden met afgerond
Latwerk in de kLeuren zwart en oranje opgesierd,
met opschriften in de sierLijke Letters, kenmer
kend voor de Amsterdamse SchooL. Een enkeL
bordje is nog bewaard gebLeven.
Samenvattend kunnen we steLLen dat het schooL
gebouw in Bergen op Zoom stiListisch tot de
tweede periode van de Amsterdamse SchooL
gerekend moet worden. Het ontwerp is weL nog
van 1925, maar het beperkte budget bij schoLen
bouw Liet geen uitbundige bouwconstructies toe.
Bovendien werden er zeer strenge eisen aan de
functionaLiteit gesteLd.
Een schoonheidscommissie zoaLs in Amsterdam
was er niet. Daar werden geveLontwerpen afge-
keurd omdat ze niet aan esthetische normen
voLdeden.15 IntegendeeL! VergeLijken we dit eens
met de kritische rijksbouwmeester, die een
eerste ontwerp van WieLders afkeurde, omdat
de ramen van de tekenLokaLen op de bovenver
dieping te kLein waren!16 Hij wiLde veeL Licht door
Latende ramen op het noorden. Zijn opmerking:
"hetgeen m.i. weL bereikt kan worden zonder de
architectuur geweLd aan te doen", moet de ware
Afb. 23. Entree Petrus Canisiusschool, thans Zoomvliet Hotel-
schoot, in Bergen op Zoom, 1921.
Afb. 24. De hal in het Norbertuscollege te Roosendaal, 1924.
69
De Waterschans 2 - 2017