Amsterdamse School architect wel heel plat in de oren hebben geklonken! Toch, of misschien juist daarom, is de school zo'n evenwichtig bouwwerk geworden. Bij elke afweging van een kunstzinnige vorm speelden functie en financiën een rol. De Zoom sprak bij de opening over "artistieke eenvoud en een voudige artisticiteit". Wij kunnen ons zonder meer aansluiten bij de beschrijving in het Monumentenboek van Noord Brabant: "Amsterdamse schoolmotieven in compositie en detaillering".17 Tenslotte nog deze overweging. Zoals het Plan Zuid in Amsterdam in cultureel opzicht de emancipatie van de arbeidende klasse verbeeld de, zo zou dit Bergse schoolgebouw gezien kunnen worden als een cultureel symbool van de emancipatie van het katholiek middelbaar onderwijs. Het was trouwens de eerste katho lieke middelbare OMO-opleiding in Brabant. Een vergelijking met andere (OMO) scholen in Brabant. In 1921 waren alle OMO-scholen nog onderge bracht in diverse gehuurde lokalen of woningen. Rond 1925 hadden de meeste plaatselijke be sturen echter al eigen schoolgebouwen opge richt. Bergen moest zich nog een paar jaar tevreden stellen met de gebrekkige Brogtrop- school. Vergelijken we de nieuwe Bergse school met de overige OMO-schoolgebouwen dan kun nen we zonder aarzeling aansluiten bij de op merking die Moller maakte bij de opening in 1928: "de mooiste". Inderdaad zijn de meeste overige schoolgebouwen nauwelijks inspirerend van uiterlijk. Een uitzondering kan misschien ge maakt worden voor het Norbertuslyceum, een gemeentelijk monument uit 1924 van de archi tecten C.W. Bennaers en P.G. Buskens. Een strak en zakelijk gebouw: de hal is echter zeer stemmig en vergelijkbaar met die van het Moller. Ook een vergelijking met andere West-Brabant se middelbare scholen die uit die tijd zijn over gebleven, valt uit in het voordeel van de Bergse school. In Breda werd bijvoorbeeld in dezelfde tijd het O.L.Vrouwe Lyceum gebouwd. De plaat selijke architect J. Berben ontwierp een voor de Amsterdamse School karakteristieke diep inspringende hoofdingang. Maar de gevel is verder nogal eentonig. Hal en trappenhuis met glas in lood zijn weer wel sfeervol. En Bergen op Zoom Hoe verhoudt zich de school tot andere (school) gebouwen in Bergen op Zoom? De Rijks-hbs kreeg al in 1885 een eigen gebouw.De plaatselijk zeer actieve architect C. van Genk ontwierp op de hoek van de Burg. Stulemeyerlaan en het Bolwerk een fraai bouwwerk typerend voor de negentiende-eeuwse eclectische architectuur. Het heeft de voor die tijd gebruikelijke hoge ramen en een ruim overkappend dak, voorzien van veel wit geschilderd hout (in de zogenaamde Chalet-stijl). Zigzag geplaatste dakpannen in de kleuren rood en zwart, en kleurrijke tegelta- Afb. 25. Aeneas Mackayschool, trappenhuis met glas in lood, architect Cornelis Kruyswijk, 1928. Afb. 26. Rijks HBS in Bergen op Zoom, architect C. Van Genk, 1885. De Waterschans 2 - 2017 70

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 30