doen in de race om nieuwe Leerlingen dan moest men zorgen voor topprogrammas boven op de gewone Lesstof: extra aandacht voor sport, crea tiviteit, wetenschap en techniek. En niet te vergeten de Europese Leerweg: een studierichting voor vwo-ers waarbij veel aandacht wordt besteed aan vreemde talen en ontwikkelingen in Europa. En heb ik al gesproken over het Econasium? Uiteraard hebben alle lokalen tegenwoordig smartboards en intelligente beamers: met een schoolbord en een krijtje komt u er echt niet meer. Misschien is de toekomst wel aan de - nu al bij enkele vakken toegepaste - digitale leer methode met de I Pad. Terugblikkend is het gebouwencomplex ook een afspiegeling van onderwijskundige ontwikke lingen. We maken een rondgang. De oudbouw aan het Bolwerk staat voor de emancipatie van katholiek middelbaar onderwijs: men had eindeLijk een eigen gebouw voor jongens die een hhs- of een hbs opleiding wilden. De gevels aan de Begijnhofstraat en de NoordsingeL geven de overgang naar een lyceum aan en het toela ten van meisjes tot de opgerichte mms. Al snel konden zij samen met de jongens in één klas lokaal de hbs- of de gymnasium opleiding volgen. Aan de kopse zijde van de aula aan de Vestzijde bevindt zich een reliëf waarop Bergse coryfeeën als Gertrudis samen met Erasmus (ook enige tijd actief in deze omgeving) en markies Jan IV van GLymes zijn afgebeeld; bien étonnés de se trouver ensemble. Een voorbeeld van Bergs chauvinisme en tegelijkertijd een verwijzing naar Roosendaal dat de terugkeer van de meis jes had willen tegenhouden? In ieder geval was deze afbeelding veel minder religieus dan de hoekbeeLden uit 1928 in de hal. Daar werd Gertrudis nog vergezeLd van een Heilig Hartbeeld. Een meer godsdienstig ontwerp van Niels Steenbergen met scenes uit het leven van deze Bergse heilige had men voor de aula afgekeurd.19 Maar de school was dan ook onder tussen veel minder streng katholiek geworden. In de programmaboekjes stond al enige tijd niet langer meer een gebod uit het bisschoppelijk mandement "het godsdienstig beginsel door- dringe het onderwijs" te Lezen. Plannen in de jaren zestig voor een kapel aan de Vestzijde van het schoolplein gingen niet door. Retraites wer den afgeschaft. De oude schooLkapeL op de zol der van de achterbouw ging dienst doen aLs bi bLiotheek. Enige tijd Later schreef de rector in het voorLichtingsboekje dat de schooL niet "overvraagd moest worden naar christeLijke beginseLen". De nieuwbouw van de jaren negentig is teke nend voor veranderde opvattingen. VergeLijk de gesLoten voorgeveL van 1928 eens met het voL strekt open karakter van dit nieuwe gedeeLte. De zeer uitnodigende van veeL gLas voorziene in gang op het schooLpLein geeft aan dat het MoLLer LetterLijk niet aLLeen open staat voor aLLerLei nieuwe onderwijskundige ontwikkeLingen, maar ook voor iedereen. Men wiL de LeerLing niet Langer een geLoof opdringen, maar - met respect Afb. 36. Architectenbureau Sturm, De nieuwe vleugel van het Mollerlyceum, ontwerptekening, pen in zwart op papier, 1991. De Waterschans 2 - 2017 76

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 36