Beste lezer
Een nieuwe hoofdredacteur? Nee hoor, het hoofd
redacteurschap vervul ik alleen voor dit nummer.
Eind 2015 werd ik benaderd door Jan Kalker
over een te maken themanummer rondom het
honderdjarig jubileum van het Mollerlyceum,
waaraan in het schooljaar 2016/2017 veel aan
dacht besteed zou worden. Ik ben vervolgens
zozeer bij het voortraject betrokken geraakt, dat
binnen de redactie besloten werd dat ik voor dit
themanummer als hoofdredacteur zou fungeren.
Het jubileum van het Mollerlyceum zou een aan
tal mooie artikelen kunnen opleveren, zo oor
deelden de aanbrenger en ik. De overige redactie
leden onderkenden dit. En dus werd er contact
gelegd met de jubileumcommissie van het Mol
lerlyceum. Na enige bijeenkomsten bleek het
lastig om de uitgangspunten ten aanzien van de
publicaties van de jubileumcommissie en die
van de redactie te verenigen. De redactie bleef
achter met de gedachte dat het jubileum niet
zonder aandacht in De Waterschans zou mogen
blijven. Op enig moment raakte de redactie
bekend met de jubilea die de drie andere mid
delbare scholen in Bergen op Zoom eveneens in
dit schooljaar zouden vieren: de Roncalli Scho
lengemeenschap, Gymnasium Het Juvenaat en
de Regionale Scholengemeenschap 't Rijks. Dat
bood de gelegenheid om een nummer te pro
duceren met artikelen over niet één, maar vier
jubilerende instellingen.
Dat het openbaar middelbaar onderwijs in Ber
gen op Zoom al 200 jaar bestaat, zal niet ieder
een bevroeden. In het artikel Van marginaal naar
excellent: 200 jaar openbaar onderwijs in Bergen
op Zoom kunt u lezen dat de oprichting van de
Rijks HBS in 1882 voortkwam uit de heroprich
ting van de Latijnse school in 1817, tegen de zin
van het gemeentebestuur in. Onder druk van de
Gouverneur van de Provincie kon de stad er niet
onderuit en ging de Latijnse School van start.
Inmiddels is 't Rijks, zoals de school nu heet,
van een rijksschool een gemeentelijke school
geworden. Het kan verkeren.
Het omvangrijkst is het artikel geworden over
het Mollerlyceum. Dat komt omdat vanuit de
oorspronkelijke gedachte van een themanum
mer over het jubilerende Mollerlyceum, een
artikel over de onderwijsontwikkeling en een
artikel over de toegepaste bouwkunst van de
Amsterdamse School deels in elkaar geschoven
zijn. Aangezien het verhalen over bouwkunst
zich bij uitstek leent voor aanschouwelijke il
lustraties, heeft de redactie daarvoor ook veel
ruimte ingeruimd.
Het Roncalli kende als voorloper de Middelbare
Meisjesschool (MMS), die de opvolger was van
de Middelbare Meisjesschool-afdeling van het
Mollerlyceum. De school onderscheidt zich sinds
1962 door de keuze van onderwijs volgens de
Dalton methode. Diverse veranderingen zouden
volgen. Het middelbaar onderwijs maakt een
bijna continue ontwikkeling door. Het gaat zo
snel, of het gebeurt zo vaak, dat het begrip MMS
al zo verouderd is, dat het in mijn recente versie
van Van Dale Groot woordenboek hedendaags
Nederlands niet meer voorkomt.
Van een geheel andere aard dan de artikelen
over het Mollerlyceum, 't Rijks en het Roncalli,
is de bijdrage over het Juvenaat. In een drie
delig artikel verhaalt de auteur over de historie
van het Gymnasium Het Juvenaat, over zijn per
soonlijke belevenis als leerling van die school
en hij sluit in een interview met de huidige rec
tor af met een blik op het heden, onder meer
over de kernwaarden van de school.
Het heeft de redactie deugd gedaan dat de ver
schillende auteurs ieder vanuit een ander ge
zichtspunt het jubileum van "hun" school hebben
benaderd. De redactie verwacht dat oud-leer
lingen van de jubilerende onderwijsinstellingen
veel herkenbaars zullen aantreffen, dat de ar
tikelen "oh, ja!" uitspraken zullen oproepen. En
dat de artikelen over en weer voldoende inte
ressante stof bevatten voor de leerlingen van
"die andere scholen". Al lezend zal de optelsom
van de jubileumjaren resulterend in het getal
410 in de titel van dit themanummer, u duidelijk
geworden zijn.
Over de auteurs.
Leon de Rond is docent en conrector geweest
bij enkele scholen in de omgeving van Bergen
De Waterschans 2 - 2017
44