Beste lezer Een nieuwe hoofdredacteur? Nee hoor, het hoofd redacteurschap vervul ik alleen voor dit nummer. Eind 2015 werd ik benaderd door Jan Kalker over een te maken themanummer rondom het honderdjarig jubileum van het Mollerlyceum, waaraan in het schooljaar 2016/2017 veel aan dacht besteed zou worden. Ik ben vervolgens zozeer bij het voortraject betrokken geraakt, dat binnen de redactie besloten werd dat ik voor dit themanummer als hoofdredacteur zou fungeren. Het jubileum van het Mollerlyceum zou een aan tal mooie artikelen kunnen opleveren, zo oor deelden de aanbrenger en ik. De overige redactie leden onderkenden dit. En dus werd er contact gelegd met de jubileumcommissie van het Mol lerlyceum. Na enige bijeenkomsten bleek het lastig om de uitgangspunten ten aanzien van de publicaties van de jubileumcommissie en die van de redactie te verenigen. De redactie bleef achter met de gedachte dat het jubileum niet zonder aandacht in De Waterschans zou mogen blijven. Op enig moment raakte de redactie bekend met de jubilea die de drie andere mid delbare scholen in Bergen op Zoom eveneens in dit schooljaar zouden vieren: de Roncalli Scho lengemeenschap, Gymnasium Het Juvenaat en de Regionale Scholengemeenschap 't Rijks. Dat bood de gelegenheid om een nummer te pro duceren met artikelen over niet één, maar vier jubilerende instellingen. Dat het openbaar middelbaar onderwijs in Ber gen op Zoom al 200 jaar bestaat, zal niet ieder een bevroeden. In het artikel Van marginaal naar excellent: 200 jaar openbaar onderwijs in Bergen op Zoom kunt u lezen dat de oprichting van de Rijks HBS in 1882 voortkwam uit de heroprich ting van de Latijnse school in 1817, tegen de zin van het gemeentebestuur in. Onder druk van de Gouverneur van de Provincie kon de stad er niet onderuit en ging de Latijnse School van start. Inmiddels is 't Rijks, zoals de school nu heet, van een rijksschool een gemeentelijke school geworden. Het kan verkeren. Het omvangrijkst is het artikel geworden over het Mollerlyceum. Dat komt omdat vanuit de oorspronkelijke gedachte van een themanum mer over het jubilerende Mollerlyceum, een artikel over de onderwijsontwikkeling en een artikel over de toegepaste bouwkunst van de Amsterdamse School deels in elkaar geschoven zijn. Aangezien het verhalen over bouwkunst zich bij uitstek leent voor aanschouwelijke il lustraties, heeft de redactie daarvoor ook veel ruimte ingeruimd. Het Roncalli kende als voorloper de Middelbare Meisjesschool (MMS), die de opvolger was van de Middelbare Meisjesschool-afdeling van het Mollerlyceum. De school onderscheidt zich sinds 1962 door de keuze van onderwijs volgens de Dalton methode. Diverse veranderingen zouden volgen. Het middelbaar onderwijs maakt een bijna continue ontwikkeling door. Het gaat zo snel, of het gebeurt zo vaak, dat het begrip MMS al zo verouderd is, dat het in mijn recente versie van Van Dale Groot woordenboek hedendaags Nederlands niet meer voorkomt. Van een geheel andere aard dan de artikelen over het Mollerlyceum, 't Rijks en het Roncalli, is de bijdrage over het Juvenaat. In een drie delig artikel verhaalt de auteur over de historie van het Gymnasium Het Juvenaat, over zijn per soonlijke belevenis als leerling van die school en hij sluit in een interview met de huidige rec tor af met een blik op het heden, onder meer over de kernwaarden van de school. Het heeft de redactie deugd gedaan dat de ver schillende auteurs ieder vanuit een ander ge zichtspunt het jubileum van "hun" school hebben benaderd. De redactie verwacht dat oud-leer lingen van de jubilerende onderwijsinstellingen veel herkenbaars zullen aantreffen, dat de ar tikelen "oh, ja!" uitspraken zullen oproepen. En dat de artikelen over en weer voldoende inte ressante stof bevatten voor de leerlingen van "die andere scholen". Al lezend zal de optelsom van de jubileumjaren resulterend in het getal 410 in de titel van dit themanummer, u duidelijk geworden zijn. Over de auteurs. Leon de Rond is docent en conrector geweest bij enkele scholen in de omgeving van Bergen De Waterschans 2 - 2017 44

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 4