het gegeven dat het Nederlandse onderwijs verzuild is. Het gedachtegoed op Roncalli was vanaf de oprichting in 1957, in een tijd van een verdeelde christenheid, oecumenisch gericht. In Bergen op Zoom en omstreken was er een kleine protestants-christelijke gemeenschap waarvan de kinderen alleen op de Christelijke Juliana Mavo terecht konden. Een protestants- christelijke tak voor havo en atheneum ontbrak. Daar zagen beide besturen een kans. Roncalli fuseerde in 1971 met de Juliana Mavo tot een scholengemeenschap met een rooms-katholieke én protestants-christelijke signatuur. Daarnaast werd een aanvraag voor een atheneumafdeling door Den Haag gehonoreerd. Deze gemengde signatuur is anno 2017 nog steeds een unicum in OMO verband. De fusie veroorzaakte aan vankelijk een stijging van het aantal leerlingen, maar die werd in de jaren daarna gevolgd door een terugslag. Er werden opnieuw fusiebe sprekingen gevoerd, nu met de Antonius Mavo. Vooruitlopend op de fusie werd aan Roncalli een nieuwe vleugel gebouwd. Maar de fusiebespre kingen liepen op het laatste moment in 1974 stuk. Er was verzet van de Roncalli-docenten, omdat ze vonden dat ze bij de fusie te weinig inspraak hadden en bang waren voor gedwon gen ontslagen.8 1974 Middenschoolexperiment Pedroli had in 1974 de school verlaten en was lid geworden van de commissie die in Nederland de invoering van de Middenschool voorbereidde. Het duurde twee jaar voordat een opvolger ge vonden was voor Pedroli, in de tussentijd nam conrector Van Heck waar. Uiteindelijk ging de Onderwijsinspectie zelf op zoek naar een nieuwe rector om het experiment eigen tempo werkwijze in Bergen op Zoom overeind te houden. Die werd gevonden in Aad van der Werf (1940-201 7). Hij was protestants-christelijk, wat gezien de iden titeit van de school mooi meegenomen was. Van der Werf was nog jong en naar eigen zeggen een vreemde eend in de bijt in het rectorenbe- raad van OMO.9 "Ik trof in Tilburg een gezelschap van heren in driedelig pak dat bij voorkeur ver gaderde met een sigaar en een glaasje jenever." Op Roncalli trof hij een lerarencorps aan waar van een deel uit de MMS-tijd kwam en vertrouwd was met de eigen tempo werkwijze. En een deel kwam van de Juliana Mavo, las bij aanvang van de les voor uit de Bijbel en was het klassikaal werken gewend. Bovendien had de uitbreiding van de havo met een mavo en atheneum voor een nieuwe vorm van differentiatie gezorgd. Er zaten in een klas niet alleen leerlingen met verschil in tempo, maar ook met een verschil in niveau. Dat maakte het lesgeven er niet ge makkelijker op. Toch paste dit precies in de onderwijskundige ontwikkeling die in de jaren zeventig in Nederland plaatsvond. Leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar in de klas plaatsen en niet te vroeg voorsorteren, was namelijk de essentie van de Middenschool. Die kende in de politiek felle voor- en tegenstanders. Roncalli nam tussen 1974 en 1983 deel aan het experiment Middenschool. "Om onderwijskun dige redenen, maar ook om financiële", zegt Van der Werf. "De school kon de extra gelden van het Ministerie goed gebruiken." Deelname aan het Middenschoolexperiment bracht een stroom van onderwijskundigen richting Bergen op Zoom op gang. Hoogbergen schreef in het boek 75jaar Ons Middelbaar Onderwijs"Het experiment eigen tempo werkwijze heeft beslist niet te klagen over gebrek aan belangstelling. Er zijn conferenties waaraan niet alleen docen ten en schoolleiders deelnemen, maar ook we tenschapsmensen van naam." Sommigen waren enthousiast, anderen minder. Externe begelei ders noemden de eigen tempo werkwijze "één De Waterschans 2 - 2017 96 'A^souw i il in I "SCH«-«oNCalli Afb. 10. De kaart, het symbool van de vrije of eigen tempo werkwijze. TAAK KAART VAN- BOVENBQUW Daium _Necferfands Utterly TAAKKAART VAN: TAAK1 1, Nederlands 2. Sti-j 'eefdztum- sc"°u*mMEEi Streefdatum: SCHOLENGEMEENSCHAP RONCALU Streefdatum: SCHOLENGEMEENSCHAP RONCALLI KLAS BOVENBOUW

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 56