siasme wordt beoefend, zij het ook met enige aanpassing in de heterogene mavo-havo-vwo brugperiode van twee jaar." 11 De school profileer de zich met de slagzin Roncalli, meer dan een diploma. Daarmee werd bedoeld dat de leer lingen door het werken in eigen tempo "iets extra's voor later" meekrijgen. Er werden en quêtes onder ouders en leerlingen gehouden. Daaruit bleek dat, naast de werkwijze, vooral de goede sfeer op Roncalli hoog gewaardeerd werd. Volgens Hobbelen waren werkwijze en sfeer onlosmakelijk met elkaar verbonden. "Door de individuele benadering is er als van zelf meer persoonlijk contact tussen leraar en leerling. Ik noem dat op ooghoogte communice ren." Uit enquêtes onder oud-leerlingen die de school zelf hield, bleek dat zij goed presteerden op hun vervolgopleiding. Ze gaven aan profijt te hebben van het zelfstandig werken dat ze op hun middelbare school geleerd hadden. Naast het accent op zelfstandig werken, kwam er op Roncalli meer aandacht voor samenwerken, een andere pijler van het Daltononderwijs. Dat samenwerken gebeurde in de vorm van pro jecten. Het Natuur- en Milieuproject, waarbij leerlingen in groepsverband veldwerk buiten de school uitvoerden, werd in 1996 onderscheiden met de Onderwijsprijs van de Provincie Noord Brabant. Ook het Popproject, waarbij leerlingen samen een lied bedachten, produceerden en uitvoerden, viel in de prijzen. Maar het kleine atheneum bleef het zorgenkind. Een van de pogingen om het atheneum overeind te houden was een betere determinatie van de leerlingen in de eerste drie leerjaren, zodat er minder af stroming plaatsvond. 1993 Basisvorming en 1998 Tweede Fase In de jaren negentig vond er opnieuw van over heidswege een vernieuwing plaats in het voort gezet onderwijs. De Basisvorming werd ingevoerd, gevolgd door de Tweede Fase. De invoering ver liep op Roncalli vrij moeiteloos omdat men in de onderbouw vertrouwd was met klassen waarin leerlingen van verschillende niveaus zaten. De Tweede Fase hield een vernieuwing van de bo venbouw in. In plaats van een willekeurig vak kenpakket moest er een profiel gekozen worden van samenhangende vakken. Er kwamen ook nieuwe (keuze)vakken. Voor veel scholen was het gepropageerde actief en zelfstandig leren nieuw. Maar op Roncalli was men met deze ma nier van werken al sinds 1962 vertrouwd. De KRO Scholengemeenschap in 1982. Foto: Roncalli. Afb. 15. Peer Wittenbols en Jos van der Heijden, in een schoolcabaret als rector Van der Werf en conrector Van Heck, 1986. Foto: Roncalli. 99 De Waterschans 2 - 2017

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 59