siasme wordt beoefend, zij het ook met enige
aanpassing in de heterogene mavo-havo-vwo
brugperiode van twee jaar." 11 De school profileer
de zich met de slagzin Roncalli, meer dan een
diploma. Daarmee werd bedoeld dat de leer
lingen door het werken in eigen tempo "iets
extra's voor later" meekrijgen. Er werden en
quêtes onder ouders en leerlingen gehouden.
Daaruit bleek dat, naast de werkwijze, vooral
de goede sfeer op Roncalli hoog gewaardeerd
werd. Volgens Hobbelen waren werkwijze en
sfeer onlosmakelijk met elkaar verbonden.
"Door de individuele benadering is er als van
zelf meer persoonlijk contact tussen leraar en
leerling. Ik noem dat op ooghoogte communice
ren." Uit enquêtes onder oud-leerlingen die de
school zelf hield, bleek dat zij goed presteerden
op hun vervolgopleiding. Ze gaven aan profijt
te hebben van het zelfstandig werken dat ze op
hun middelbare school geleerd hadden. Naast
het accent op zelfstandig werken, kwam er op
Roncalli meer aandacht voor samenwerken,
een andere pijler van het Daltononderwijs. Dat
samenwerken gebeurde in de vorm van pro
jecten. Het Natuur- en Milieuproject, waarbij
leerlingen in groepsverband veldwerk buiten de
school uitvoerden, werd in 1996 onderscheiden
met de Onderwijsprijs van de Provincie Noord
Brabant. Ook het Popproject, waarbij leerlingen
samen een lied bedachten, produceerden en
uitvoerden, viel in de prijzen. Maar het kleine
atheneum bleef het zorgenkind. Een van de
pogingen om het atheneum overeind te houden
was een betere determinatie van de leerlingen
in de eerste drie leerjaren, zodat er minder af
stroming plaatsvond.
1993 Basisvorming en 1998 Tweede Fase
In de jaren negentig vond er opnieuw van over
heidswege een vernieuwing plaats in het voort
gezet onderwijs. De Basisvorming werd ingevoerd,
gevolgd door de Tweede Fase. De invoering ver
liep op Roncalli vrij moeiteloos omdat men in de
onderbouw vertrouwd was met klassen waarin
leerlingen van verschillende niveaus zaten. De
Tweede Fase hield een vernieuwing van de bo
venbouw in. In plaats van een willekeurig vak
kenpakket moest er een profiel gekozen worden
van samenhangende vakken. Er kwamen ook
nieuwe (keuze)vakken. Voor veel scholen was
het gepropageerde actief en zelfstandig leren
nieuw. Maar op Roncalli was men met deze ma
nier van werken al sinds 1962 vertrouwd. De KRO
Scholengemeenschap in 1982. Foto: Roncalli.
Afb. 15. Peer Wittenbols en Jos van der Heijden, in een
schoolcabaret als rector Van der Werf en conrector Van Heck,
1986. Foto: Roncalli.
99 De Waterschans 2 - 2017