maakte een televisieserie waarin het onderwijs op Roncalli als voorbeeld gesteld werd. De examens in de Tweede Fase verliepen goed. Een paar jaren was het slagingspercentage zelfs 100 In de wedstrijd van OMO voor het beste eindexamenwerkstuk (profielwerkstuk) vielen leerlingen van Roncalli in de prijzen. Het leerlingenaantal groeide verder naar 1.000. Het houten noodgebouw was dringend aan vervan ging toe. In november 1999 vond de opening plaats van de nieuwe vleugel. Kenmerkte het oude Bedaux-gebouw zich door de lange gang met nissen, in de nieuwe vleugel was er op de verdieping een grote studieruimte annex media theek met computers, geheel in het teken van de Tweede Fase. De droom van Hobbelen "dat er voor elke leerling in de bovenbouw een eigen werkplek was", kon bij gebrek aan ruimte (geld) niet verwezenlijkt worden. 2002 Blik op het buitenland In 2002 volgde Marcel van Loo (1954) Hobbelen op. Hij vertelde bij zijn aantreden: "Ik ken de Roncalli-werkwijze uit mijn studie pedagogiek als voorbeeld van het Daltononderwijs. Ik besef dat de manier van werken door de tijd veran derd is. Het spreekt mij heel erg aan dat Ron calli een eigen onderwijskundig gezicht heeft en zich sterk oriënteert op leerconcepten."12 Maar hij stelde na enige tijd ook vast "dat niet iedere leerling en docent, even goed met de werkwijze uit de voeten kon". Er volgde opnieuw een aanpassing. Docenten maakten voortaan een instructierooster dat de leerlingen verplicht moesten volgen. En de leerlingen moesten op hun beurt een planning van hun werk overleggen. Ook werd het aantal toetsmomenten beperkt. De verwachting was dat hierdoor het werken in groepen met een verschillend tempo met meer structuur ging verlopen en dat uitstelgedrag door de leerlingen moeilijker werd. Van Loo richtte ook de blik op het buitenland. Er kwamen uitwisselingen met een Frans lyceum, een school in Antwerpen en een wintersportreis. In 2004 breidde de school opnieuw uit. De studieruimte annex mediatheek werd daardoor het hart van het nieuwe gebouw. Een loopbrug verbond het nieuwe met het oude deel van Roncalli. Ook werd er een tweede gymzaal bijgebouwd, de gevel van de aula gerenoveerd en de groenstrook voor de school ingericht als tuin en parkeerplaats. 2005 OMO-Scholengroep Bergen op Zoom Binnen OMO werd aangestuurd op samenwer king tussen scholen in de regio die onder het zelfde hoofdbestuur in Tilburg vielen. Er was onder het rectoraat van Hobbelen een intentie verklaring ondertekend tot samenwerking tus sen Roncalli en de Scholengroep Mollerlyceum. Aan die samenwerking was tot dan toe weinig vorm gegeven. In 2003 stelden de rectoren van Roncalli en het Mollerlyceum voor om de beide scholen samen te voegen in een Scholengroep OMO Bergen op Zoom "om onze krachten te bundelen, om daarmee te bereiken dat wij in onze regio een veelzijdig onderwijsaanbod van voldoende omvang, kwaliteit en herkenbaarheid kunnen realiseren."13 Op Roncalli werden vanaf het begin vraagtekens geplaatst bij het nut van de samenwerking. De Medezeggenschapsraad stelde "dat de school op dat moment voldoende omvang had, vrije profiel en sectorkeuze, en zichzelf financieel kon be druipen. Groei lijkt niet nodig: de tijd van big is beautiful is maatschappelijk gezien voorbij."14 De Medezeggenschapsraad ging uiteindelijk akkoord op voorwaarde van het behoud van het eigen BRIN-nummer (een registratie bij het ministerie van Onderwijs), de toezegging dat de onderwijskundige werkwijze en de identiteit van Roncalli gewaarborgd zouden blijven en dat het toegezegde financiële schaalvoordeel op termijn geëvalueerd zou worden. Van Loo zelf werd voorzitter van de Centrale Directie van de OMO-Scholengroep Bergen op Zoom. Roncalli ging verder als onderdeel van de Scholengroep met voortaan een vestigingsdirecteur. Dat werd Leendert-Jan Veldhuyzen. Roncalli en Moller lyceum begonnen in 2005 samen een Europese Leerroute (ELOS), een project dat op vijftien scholen in ons land startte tijdens het EU-voor- zitterschap van Nederland, met als doel het Europees burgerschap concreet vorm te geven en leerlingen voor te bereiden op een studie in het buitenland. De internationalisering kreeg een extra dimensie: een groep leerlingen van de Scholengroep bracht een bezoek aan China. 2007 Vijftigjarig bestaan In april 2007 vierde Roncalli het vijftigjarig be staan met onder andere opvoeringen van Ron calli, de Musical en een terugkomdag waarop oud-leerlingen vertelden hoe het hun in het le ven vergaan was en welke rol hun middelbare- De Waterschans 2 - 2017 100

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 60