Van marginaal naar excellent! Aspecten van 200 jaar Rijksonderwijs in Bergen op Zoom Leon de Rond Een artikel schrijven over de geschiedenis van de Regionale Scholengemeenschap 't Rijks in Ber gen op Zoom is niet eenvoudig. Voor je het weet, verval je in een opsomming van schooljaren en feiten. Vandaar dat ik gezocht heb naar de tradities die er tot op de dag van vandaag toe doen. Tra dities die hun oorsprong vinden in 200 jaar Rijksonderwijs in Bergen op Zoom. Volgens Van Dale gaat het bij een traditie om een oude gewoonte van een grote groep mensen.1 De historie2 Hoewel. Bergen op Zoom vanaf de middeleeuwen een onderwijsinrichting heeft gekend die de leerlingen kennis bijbracht ter voorbereiding op de universiteit en intellectuele beroepen, kunnen we stellen dat de heroprichting van de Latijnse school, afgedwongen bij de gemeente Bergen op Zoom door de gouverneur van de provincie op 13 mei 1816 en gestart op 1 januari 1817, de voorloper is van de Rijks HBS in Bergen op Zoom die werd opgericht in 1882. Uit de rapportages van de inspectie blijkt dat de school als marginaal bestempeld kon worden. Zowel de kwaliteit van het onderwijs als het aantal leerlingen bleef onder de maat. In 1817 waren er twee leerlingen. De rector was de enige docent én volgens de inspecteur "van middel- matigen kwaliteit." Omdat er vier lessen per dag aan Latijn werden besteed, kwamen de andere vakken behoorlijk in de verdrukking. Of zoals de administrateur voor het hoger onderwijs het uitdrukte: "dat de leerlingen van de Latijnse school bij hun komst aan de Hoogeschool, of geenerhande denkbeelden der wiskunde mede brengen, of zeer oppervlakkig en gebrekkig." In 1826 werd dit opgelost door een goed leer boek voor de wiskunde verplicht te stellen op de Latijnse scholen. Tevens werd in Bergen op Zoom naast de rector een wiskundedocent benoemd die op de universiteit zijn kandidaats had be haald. De komst van de heer A. J. M. Brogtrop in 1869 als docent wiskunde aan de Latijnse school en de benoeming van de heer A.W.H. van Wijnpersse tot hoofd van de mulo (meer uitge breid lager onderwijs) in 1862, heeft het Rijks onderwijs in Bergen op Zoom gered. Beide heren hebben zich enorm ingezet om het onderwijs in Bergen op Zoom gezicht te geven. Zij zorgden ervoor dat leerlingen (zowel jongens als meisjes) tot de Rijkskweekschool werden toegelaten of het onderwijzersexamen zelf konden afleggen. Hun leerlingen behaalden aktes voor lager onderwijs voor het geven van moderne talen. Anderen haalden hun toelatingsexamens voor de tweede klas gymnasium of de derde klas hbs of de militaire academie. Bergen op Zoom kreeg naam als onderwijsstad. Deze twee mannen maakten school. De naamsbekendheid van Bergen op Zoom werd vergroot omdat Brogtrop Afb. I.Willem van Dort sr., Portret van A. van de Wijnpersse, directeur Rijks H.B.S. (1882-1894), olieverf op doek, 1970. Foto: collectie West Brabants Archief (inv nr. RONW005). 47 De Waterschans 2 - 2017

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 7