1 uit Woensdrecht, 5 uit Ossendrecht, 21 uit Roosendaal, 4 uit Oud-Vossemeer, 1 uit Fijnaart en 1 uit Indië."4 De school heeft deze aantrek kelijkheid en doelmatigheid niet meer verloren. Tot in 2016 zagen we een gestage groei van het aantal leerlingen, afkomstig uit steeds meer omliggende gemeenten. Kwam dit in oorsprong door de aanlokkelijke studietempel en de kwaliteit van het onderwijzend personeel, dan heeft dat tot op de dag van vandaag niets aan waarde ingeboet volgens de inspectie van het onderwijs.5 In het inspectierapport van de excel lente school roemt de jury de kwaliteit van de school en het innovatieve schoolklimaat. 't Rijks kent een traditie van voortdurende aan passing aan de veranderde omstandigheden. Daarbij bleef de nadruk liggen op kwalitatief goed en fundamenteel onderwijs, zoals de diverse rapportages van de onderwijsinspectie aantonen.6 De aantrekkelijkheid en doelma tigheid van de school is in de loop van de jaren vertaald in de begrippen degelijk en eigentijds.7 J. Polman, toenmalig burgemeester van Bergen op Zoom, gaf daar zijn eigen betekenis aan. Hij beschreef in 2007 de school als veelzijdig en standvastig.8 Dit veelzijdige karakter van 't Rijks is een traditie die tot uiting komt in de geschie- Afb. 3. De Rijks 1885. Afb. 4. G. J. Vos, directeur van de Rijks H.B.S., 1920-1930. Foto: collectie West Brabants archief (inv nr. RONW006). 49 De Waterschans 2 - 2017

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 9