1519 had hij zijn priesterwijding ontvangen en was vóór zijn definitieve aantreden reeds kape laan geweest in Roosendaal. Ook was hij profes sor in de theologie, prior en lector van de abdij te Tongerlo geweest en pastoor in Vissenaken, Tongerlo en Oevel. Vanaf 16 mei 1527 tot zijn dood op 8 januari 1570 was hij pastoor van Roosendaal. Hij was actief als kettervervolger (als inquisiteur) en hij schijnt volgens het necro- logium van de abdij van Tongerlo als herder suc cesvol te zijn geweest in het beschermen van de schaapjes van zijn kudde tegen de ketterse (ge reformeerde) wolven. Hij was "Iemand die meer uitblonk in geloofsijver boven zijn konfraters" en overleed zelfs in de geur van heiligheid.12 Betaelt by adtvyse Het advies van de stadhouders en rentmeesters om de betaling goed te keuren en de uiteindelij ke goedkeuring door de markies, was een diplo matieke afweging. Het was niet ongebruikelijk dat voor de aankoop van glas-in-loodvensters een beroep werd gedaan op meerdere potentië le mecenassen, ook op personen zonder directe relatie tot de ontvangende partij. Een directe of persoonlijke band tussen de markies en de pastoor hoeft niet bestaan te hebben om een schenking te rechtvaardigen. Een schenking vond vaak plaats in reactie op een hulpvraag. Omdat glas-in-loodvensters kostbaar waren, werden vermogende en machtige personen hiervoor benaderd.13 Als hoge edelman was Antonius van Bergen niet onbelangrijk noch onbemiddeld. Een schenking had behalve een praktisch doel een bijkomend voordeel, name lijk zelfrepresentatie. Die schenking vormde namelijk een tastbaar bewijs van iemands rijk dom, mecenaat en netwerk. In dit geval straalde de gift niet alleen af op de pastoor, maar ook op de pastorie. Daarmee was deze gift ook een signaal aan de abdij van Tongerlo, waarmee de markies wél een directe, zakelijke band had. De Afb. 5. Een vensterglas met het wapen van Glymes-Bergen in het Markiezenhof, twintigste eeuw. Foto auteur. Afb. 6. Gebrandschilderd glas van circa 1557 met het wapen van Bergen in de Sint Janskerk te Gouda (glas 14, detail C5). Fotocollectie RCE, foto C.S. Booms. 167 De Waterschans 4 - 2017

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 15