EES gebruikeLijkerwijs aangebracht in een kapel of een ander vertrek met een religieuze functie. Door gekleurd glas binnenvallend zonlicht had toentertijd namelijk een symbolische, religieuze betekenis. In de traditionele christelijke symboliek gold glas als gecodeerd symbool: - De maagdelijkheid van de heilige Maagd Ma ria en de onbevlekte ontvangenis van Jezus door Maria. Licht kan door glas binnenvallen zonder dat het glas breekt. Zo werd Maria zwanger, zonder dat zij haar maagdelijkheid verloor. - Het (binnenvallende) licht symboliseerde onder meer Gods heil. - Het licht dat door de gekleurde ruitjes van glas-in-lood valt, lijkt op dat van halfedelste nen, die worden geassocieerd met goddelijk licht. - Een venster is een symbool van goddelijke wijsheid. Zoals een verschijning of heilige, mogelijk specifiek in een visioen, door een venster wordt bekeken, is de goddelijke wijs heid voor de mens indirect en onvolledig begrijpelijk. Licht dat op een persoon valt, is een symbool van ontvangst van de goddelijke wijsheid door die persoon. Daarnaast hadden het licht, de zonsopkomst, de oosting, het venster en de vensteropening (fenestra caeti/coeti) symbolische betekenissen. Conclusie Het bekostigen van glas-in-loodvensters was een wijdverbreid gebruik onder de adel in de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw. Deze vensters dienden zowel de diplomatie als zelf- representatie. Deze betaling voor een glas-in- loodvenster door (beter: namens) de Bergse markies aan de Roosendaalse pastoor is dus op zich niet bijzonder. Ook de vorm, namelijk een wapenglas, was destijds veelvoorkomend. Om dat de relatie tussen de markies en pastoor niet bijzonder in zijn soort was en mogelijk niet in tensief, zal de schenking een exponent van een algemeen gebruik zijn geweest: het onderhou den van een zakelijke relatie. Daarom ook zal de schenking symbolisch van aard zijn geweest en betrekking hebben gehad op de relatie tussen de markies en de abdij van Tongerlo. Opvallend is in dit geval dat de pastoor het initiatief had genomen om het glas te plaatsen. De pastoor TO&AL1S 171 Afb. 8. De pastorie van de Sint Johannes de Doperkerk te Roosendaal gezien vanuit de Sint Annastraat (heden Kerk straat). Anonieme tekening, 1696. Afb. 9. Hedendaagse situatie van een van de oudste delen van het gebouw, de kelder gezien naar het westen, 2016. Beeld auteur.

Periodieken

De Waterschans | 2017 | | pagina 19