a
w
r
•f^VNis. MUVT nypf
.n
L A\J \7/ E RY5 EK
ki.
DergeLijke kommen met oren zijn ook gemaakt
door Bergse zilversmeden.4
Kommen met één oor daarentegen zijn zeer zeld
zaam. In de collectie van het Museum Rotterdam
wordt een kom met één oor bewaard, die in 1747
is vervaardigd door zilversmid Jacobus Johan
nes Dreux. Hij staat in de catalogus aangeduid
als een "tastevin", een wijnproefschaaltje. Deze
is in hoogte en doorsnee kLeiner dan het Bergse
exemplaar. Het Rotterdamse exemplaar staat
bovendien op pootjes.
Het Frans Hals Museum in Haarlem bezit een
miniatuur-papkom met één oor. Er is een kom
met één oor bekend, gemaakt in 1733 door Jan
van Meten in Middelburg. Het gaat hier om een
kom op pootjes en voorzien van deksel. Het oor
heeft een vorm van een gestileerd palmet, ver
gelijkbaar met de kom van Zacharias van Dalen.
Er is nog een kom met een oor bekend, in 1721
vervaardigd door Aarnout Ammerlaan in Rot
terdam. Deze kom staat op drie pootjes, maar
de vorm van het oor is vergelijkbaar met de
Middelburgse en Bergse kommen. De Bergse
kom uit 1746 staat voor het eerst vermeld in de
catalogus uit 1975 van Beeling (deel III, p. 286),
aldaar vermeld als "gildekom" van onbekende
makelij. Beeling heeft ook geen verband gelegd
met Bergen op Zoom.5
De Bergse kom van 1746 heeft geen stadskeur
en geen jaarletter. Dat is op zich niet verwonder
lijk, omdat er in de jaren 1731-1754 geen bestuur
was van het zilversmedenambacht. In deze be-
stuurloze periode werd het zilverwerk daardoor
niet voorzien van een stadskeur en een jaarlet-
ter. Er waren toen geen bestuursleden om dat
werk te doen. In feite is de Bergse kom uit 1746
het bewijs voor de theorie dat er in de periode
1731 tot 1754 geen jaarletters zijn gebruikt en
dat zij dus terecht ontbreken in de tabel die in
het zilverboek van Bergen op Zoom is opgeno
men.6
15ft
Afb. 1. Zilveren kom van het Arbeyders of Cordewagencruyersgilde van Bergen op Zoom. Collectie Markiezenhof, foto Cees Van-
wesenbeeck.
De Waterschans 4 - 2017
184