Forddealers
in Bergen op Zoom
FORD FORD
Garage „Broos" Telefoon 90.
Gijs Asselbergs en John Roovers
Klaas Baving uit Zwolle beweerde in 1906 het monopolie te hebben op de verkoop van Fordauto
mobielen in Nederland.1 Hij moest deze claim al snel laten vallen toen bleek dat ook andere gara
gehouders zich hiermee bezig hielden. In het westelijk deel van Noord-Brabant waren in de jaren
twintig van de vorige eeuw Garage Broos uit Roosendaal, de Steenbergsche Motor- en Rijwielhandel
P. Hoendervangers Co. en Philippus Crusio in Bergen op Zoom actief als Fordverkopers (afb. 1
en 2).2
Importeur en Official Service Dealer
Van Hoendervangers werd al snel niets meer
vernomen en van Crusio verschenen in 1924 de
eerste advertenties waarin hij het merk Chevro
let aan de man probeerde te brengen. Het enige
bedrijf in onze regio dat het merk Ford wel trouw
bleef, was Garage Broos, gevestigd in de Hoogs
traat in Roosendaal.3 Alphonsus en Antonius
Broos stonden achter de filosofie van Henry
Ford om tegen een redelijke prijs betrouwbare
en zuinige auto's te leveren die eenvoudig te
bedienen, te onderhouden en te besturen waren
op de toentertijd slechte wegen. Op de Zeeuwse
eilanden Tholen en Sint-Philipsland lieten zij
zich vertegenwoordigen door de gebroeders
Pieter C. en Anthonie A. Hage uit Sint-Maartens
dijk, die als agenten voor hen optraden.
Garage Broos werd beschouwd als importeur
en mocht zich Official Service Dealer noemen.
Het bedrijf importeerde namelijk zelf T-Fords
en Fordson-tractoren uit de Verenigde Staten
van Amerika. De auto's en tractoren werden
als bouwpakketten in houten kratten naar
Antwerpen verscheept en vandaar per spoor
naar Roosendaal vervoerd. De eigen monteurs
moesten vervolgens de voertuigen in elkaar zet-
ten. Ze kregen daarvoor van de Fordorganisatie
een gedegen opleiding. Zelfs de houten verpak
king deed dienst en werd onder meer gebruikt
als bodemplaat. Voor de opbouw van de Ford
TT (de bestel- en vrachtwagenvariant van de
T-Ford) was het gebruikelijk dat de garagehou
der of een carrosseriebouwer het chassis van
een koetswerk voorzag.4 Immers: "Er is een
Ford voor elk transport".5 De T-Ford, die dat tot
1927 in productie bleef en waarvan vijftien mil
joen exemplaren zijn gebouwd, was in ons land
door zijn relatief lage prijs een enorm succes.
In 1922 werden hier al 2736 Fordautomobielen
verkocht terwijl er voor het daaropvolgende jaar
9000 stuks bij de Ford Motor Company in bestel
ling waren gegeven.6 Europese landen met een
eigen auto-industrie, zoals Frankrijk, Engeland
en Duitsland, schermden hun eigen markten af
met hoge importheffingen. In Nederland, dat
maar enkele kleine automobielfabrikanten had,
ontbrak een dergelijke protectie. Daarom was
de T-Ford hier veel goedkoper. Na dit model, dat
in de Verenigde Staten ook wel Tin Lizzie werd
genoemd, volgden de A-Ford (1927-1932), de B-
Ford (1932-1934) en de Ford V8 (1932-1948).7
Jan van Breemen, de eerste Official Ford Dea
ler in Bergen op Zoom
In september 1923 verhuisde Johannes G. (Jan)
van Breemen, van origine elektricien van be
roep, van Eindhoven naar Roosendaal. Daar
ging hij zich bezig houden met de verhuur van
en handel in auto's.8 Garage Broos had in dat
jaar voor Van Breemen een vijftal auto's geïm
porteerd en geassembleerd.9 Na acht maanden
verkaste Jan naar Bergen op Zoom, waar hij
zich als zelfstandige garagehouder wilde gaan
vestigen.10 Waarschijnlijk hadden Broos en Van
Alleenverkoop voor WESTELIJK NOORD-BRABANT
Open en gesloten proefwagen disponibel.
Afb. 1. In 1920 had Garage Broos in Roosendaal nog de alleen
verkoop van Fordautomobielen voor westelijk Noord-Brabant.
Advertentie in De Grondwet van 27maart 1920, www.delpher.nl
De Waterschans 2 - 2018 62