Forddealers in Bergen op Zoom FORD FORD Garage „Broos" Telefoon 90. Gijs Asselbergs en John Roovers Klaas Baving uit Zwolle beweerde in 1906 het monopolie te hebben op de verkoop van Fordauto mobielen in Nederland.1 Hij moest deze claim al snel laten vallen toen bleek dat ook andere gara gehouders zich hiermee bezig hielden. In het westelijk deel van Noord-Brabant waren in de jaren twintig van de vorige eeuw Garage Broos uit Roosendaal, de Steenbergsche Motor- en Rijwielhandel P. Hoendervangers Co. en Philippus Crusio in Bergen op Zoom actief als Fordverkopers (afb. 1 en 2).2 Importeur en Official Service Dealer Van Hoendervangers werd al snel niets meer vernomen en van Crusio verschenen in 1924 de eerste advertenties waarin hij het merk Chevro let aan de man probeerde te brengen. Het enige bedrijf in onze regio dat het merk Ford wel trouw bleef, was Garage Broos, gevestigd in de Hoogs traat in Roosendaal.3 Alphonsus en Antonius Broos stonden achter de filosofie van Henry Ford om tegen een redelijke prijs betrouwbare en zuinige auto's te leveren die eenvoudig te bedienen, te onderhouden en te besturen waren op de toentertijd slechte wegen. Op de Zeeuwse eilanden Tholen en Sint-Philipsland lieten zij zich vertegenwoordigen door de gebroeders Pieter C. en Anthonie A. Hage uit Sint-Maartens dijk, die als agenten voor hen optraden. Garage Broos werd beschouwd als importeur en mocht zich Official Service Dealer noemen. Het bedrijf importeerde namelijk zelf T-Fords en Fordson-tractoren uit de Verenigde Staten van Amerika. De auto's en tractoren werden als bouwpakketten in houten kratten naar Antwerpen verscheept en vandaar per spoor naar Roosendaal vervoerd. De eigen monteurs moesten vervolgens de voertuigen in elkaar zet- ten. Ze kregen daarvoor van de Fordorganisatie een gedegen opleiding. Zelfs de houten verpak king deed dienst en werd onder meer gebruikt als bodemplaat. Voor de opbouw van de Ford TT (de bestel- en vrachtwagenvariant van de T-Ford) was het gebruikelijk dat de garagehou der of een carrosseriebouwer het chassis van een koetswerk voorzag.4 Immers: "Er is een Ford voor elk transport".5 De T-Ford, die dat tot 1927 in productie bleef en waarvan vijftien mil joen exemplaren zijn gebouwd, was in ons land door zijn relatief lage prijs een enorm succes. In 1922 werden hier al 2736 Fordautomobielen verkocht terwijl er voor het daaropvolgende jaar 9000 stuks bij de Ford Motor Company in bestel ling waren gegeven.6 Europese landen met een eigen auto-industrie, zoals Frankrijk, Engeland en Duitsland, schermden hun eigen markten af met hoge importheffingen. In Nederland, dat maar enkele kleine automobielfabrikanten had, ontbrak een dergelijke protectie. Daarom was de T-Ford hier veel goedkoper. Na dit model, dat in de Verenigde Staten ook wel Tin Lizzie werd genoemd, volgden de A-Ford (1927-1932), de B- Ford (1932-1934) en de Ford V8 (1932-1948).7 Jan van Breemen, de eerste Official Ford Dea ler in Bergen op Zoom In september 1923 verhuisde Johannes G. (Jan) van Breemen, van origine elektricien van be roep, van Eindhoven naar Roosendaal. Daar ging hij zich bezig houden met de verhuur van en handel in auto's.8 Garage Broos had in dat jaar voor Van Breemen een vijftal auto's geïm porteerd en geassembleerd.9 Na acht maanden verkaste Jan naar Bergen op Zoom, waar hij zich als zelfstandige garagehouder wilde gaan vestigen.10 Waarschijnlijk hadden Broos en Van Alleenverkoop voor WESTELIJK NOORD-BRABANT Open en gesloten proefwagen disponibel. Afb. 1. In 1920 had Garage Broos in Roosendaal nog de alleen verkoop van Fordautomobielen voor westelijk Noord-Brabant. Advertentie in De Grondwet van 27maart 1920, www.delpher.nl De Waterschans 2 - 2018 62

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 18