Lincoln Ford Fordson
FORD-AUTO MOBIELEN
PH. CRUSIO, Antwerpschestr., Bergen-op-Zoom, Telef. 358.
CARS TRUCKS - TRACTORS
GEBRS. BROOS, Roosendaal.
J. D. BR EE MEN, Berden op Zoom.
Breemen afgesproken om het westelijk deeL
van de West-Brabantse koek inzake de verkoop
en het onderhoud van Ford, Fordson en Lincoln
(een merk van Ford van Luxeauto's) onderling te
verdelen. Broos bleef de regio Roosendaal be
dienen en Van Breemen nam Bergen op Zoom
en de eilanden ThoLen en Sint-Philipsland voor
zijn rekening. In Bergen op Zoom huurde Jan
aan de Antwerpsestraatweg 94 een voormalige
kLompenfabriek die hij als garage inrichtte (afb.
3).11 Ook hij importeerde zijn auto's via Antwer
pen en noemde zich dientengevolge Officieel
Importeur. De benzinepompinstaLLatie werd door
de NVAcetylena, de verkoopmaatschappij van de
Koninklijke Shell, aangelegd.12
De oprichting van de NV Ford Motor Company of
Holland in 1924 is voor de Nederlandse garage
houders van groot belang geweest. In dat jaar
ging het bedrijf zeLf de import en distributie
verzorgen. Het hier te lande assembleren van
diverse FordmodeLLen volgde later, eerst in
Rotterdam en vanaf 1932 in de Fordfabriek in
Amsterdam, die ook bekend was als Amsterdam
Assembly.13 Vanaf de start van de NV Ford Mo
tor Company of Holland bepaalde dit bedrijf wie
JAN VAN BREEMEN
Antwerpsche Straatweg 94 Bergen op Zoom.
zich Official Ford Dealer mocht noemen. Zowel
Garage Broos in Roosendaal als Van Breemen
in Bergen op Zoom voldeden kennelijk aan de
criteria die Ford stelde en mochten voortaan dit
begeerde predicaat voeren (afb. 4). Op het mo
ment dat Jan van Breemen het deaLerschap van
Ford toegewezen kreeg, ging hij met Matthijs
Geuze uit de Kerkstraat in Tholen in zee die
voor hem als agent voor de eilanden Tholen en
Sint-PhiLipsLand optrad.14
Bijgestaan door de marketingafdeLing van de
Fordorganisatie in Engeland werden regelmatig
promotieactiviteiten voor de Nederlandse markt
georganiseerd. Zo trok er in 1925 een Fordka
ravaan door Nederland die in september West
Brabant aandeed (afb. 5).15
Ondanks de enorme vlucht, die het gemotori
seerd vervoer in de jaren twintig van de vorige
eeuw genomen had - voor een groot deeL te
danken aan de verkoop van FordautomobieLen
- besloot Jan van Breemen, na vier jaar deaLer
schap, zich aLs zeLfstandig handeLsreiziger te
vestigen. In een gezamenLijk bericht Lieten Van
Breemen en Antonius van SteenpaaL, chef-mon
teur bij Van Breemen en oud-chef bij Garage
Broos, weten dat de zaak met aLLe gereedschap
pen en voorraden aan Van SteenpaaL werd over
gedragen (afb. 6). Dit was in tegenspraak met
een advertentie van een dag eerder waarin werd
vermeLd dat Jan van Breemen op 20 februari
1928 ontsLag had genomen aLs vertegenwoor
diger, vanaf die datum de draad weer oppakte
aLs Official Ford Dealer en met ingang van 1 apriL
de garage aan de Antwerpsestraatweg 94 weer
in gebruik zou gaan nemen (afb. 7).16 Voor een
Fl.
1460,-
Fl.
1420,
Fl.
2230,
Fl.
1950,
Fl.
1200,—
Fl.
1040,-
Touring 4 persoons, compleet
Touring 2 persoons,
Sedan 4 persoons,
Coupé 2 persoons,
Chassis-I tons vrachtwagen
Chassis Luxe vrachtwagen
Opruiming van alle voorradige gebruikte Auto's
w.o. een 1 tons Vraohtwagen Chassis ad f 700.
Prl|zen af Antwerpen Incl. Invoerrechten.
Afb. 2. In 1922 was Philippus Crusio de eerste die in Bergen
op Zoom Ford-automobielen aan de man bracht. Twee jaar
later stapte hij over naar het merk Chevrolet. Advertentie in de
Zierikzeesche Nieuwsbode van 22 september 1922,
www.krantenbankzeeland.nl
OFFICIAL FORD DEALERS:
Afb. 4. De garagehouders Gebroeders Broos, Roosendaal en
J.D. Breemen, Bergen op Zoom (moet zijn: J.G. van Breemen)
mogen zich "Official Ford Dealer" noemen. Advertentie in De
Grondwet van 5juli 1924, www.delpher.nl
Officieel Importeur voor 26 31421
Bergen op Zoom, Tholen en St-Philipsland
Demonstratiën met den F0RDS0N-TRACT0R hebben plaats zonder
eenige verplichting, waarvoor ik gaarne aanvragen ontvang.
Open en gesloten FORD-wagens en TRUCKS uit voorraad leverbaar.
Afb. 3. Hier noemt Jan van Breemen zich nog "Officieel Impor
teur". Advertentie in de Ierseksche en Thoolsche Courant van
28 maart 1924, www.krantenbankzeeland.nl
63
De Waterschans 2
- 2018