vanaf de meidagen van 1940 plaats en namen
dusdanig toe, dat er al snel plannen werden
gemaakt om de bestaande werkplaats uit te
breiden en een parkeerkelder toe te voegen.42
Omdat de Duitsers er baat bij hadden om alles
zo snel mogelijk uit te voeren, was het aanvra
gen van de benodigde bouwmaterialen bij het
Regeeringscommissariaat voor den Wederopbouw
een formaliteit. Ook deze keer tekende architect
Frits Paulen voor het ontwerp.43 Van de gele
genheid maakte hij gebruik om een oud plan
uit de kast te halen: het realiseren van een tun
nel onder de spoorlijn Roosendaal-Bergen op
Zoom. De uitrit van de te bouwen parkeerkelder
aan de achterzijde van het garagegebouw, wilde
hij integreren met deze onderdoorgang van het
spoor (afb. 18). Via de Moerstraatsebaan bereik
te men op die manier rijksweg 56, Bergen op
Zoom-Roosendaal-Breda.44 De spoorwegover
gang in de verbinding van de Bredasestraat met
de Wouwsestraatweg kon hierdoor verwijderd
worden. Vanwege het wegvallen van het weg
verkeer aan de kant van de Bredasestraat zou
het tankstation dan naar de nieuwe tunnelweg
moeten verhuizen. De werkzaamheden aan de
garage zijn in de loop van 1941 gereedgekomen.
Aannemer was de firma G.L. de Kok uit de Papa
verstraat te Bergen op Zoom. De aanleg van de
tunnel had geen prioriteit en uiteindelijk is die
niet gerealiseerd.
De parkeerkelder werd tijdens de oorlog ge
bruikt voor de opslag van personenwagens die
ter beschikking moesten blijven van of in beslag
genomen waren door de Duitsers. Ook mochten
er 's avonds en 's nachts geen auto's op straat
blijven staan. Niet iedereen had een eigen gara
ge en de meeste autobezitters stalden hun auto
daarom bij een garagebedrijf in de buurt of bij
het bedrijf waar ze de auto hadden gekocht (afb.
19). Op bijgaande foto zien we rechts achterin
twee auto's die op blokken staan. Dit kan erop
wijzen dat deze wagens voor lange tijd vastge
houden werden. De achterste auto, met kente
ken N-2970, is een Lincoln uit 1936 van Adriaan
H.A.M. Testers, met daarnaast een Packard uit
1937 - voor die tijd kostbare wagens. Vervol
gens staan er een Chevrolet uit 1939, een Ford
V8-cabriolet uit 1937, met kenteken N-38768,
van tandarts Marie H. Peteri, een Ford Eifel uit
circa 1937-1938, met kenteken K-3621, van ei
genaar Karel W. Hogerheijde uit Zierikzee en
als laatste een Renault Juvaquatre, met ken
teken N-54402, op naam van landbouwkundig
ingenieur Henk Rietberg, directeur van het
Instituut voor Suikerbietenteelt.45 Een aantal van
deze auto's is voorzien van verduisteringskapjes
op de koplampen.
Al vanaf het begin van de oorlog was er een
tekort aan benzine, omdat de bezetter brand-
HAM5.LE.rn dum I940 f iO-PMJLEn
iti.iooO niTROominfi <^P.P,mJia OlFOfnA" RLGGE.H 9"200m
Afb. 18. Artist impression van het ontwerp voor de uitbreiding aan de achterzijde van de Difogagarage, met een tunnel onder de
spoorlijn Roosendaal-Bergen op Zoom. Tekening naar ontwerp van de architect Frits Paulen, juni 1940. Foto West-Brabants Archief,
collectie BoZ.
71
De Waterschans 2
- 2018