vanaf de meidagen van 1940 plaats en namen dusdanig toe, dat er al snel plannen werden gemaakt om de bestaande werkplaats uit te breiden en een parkeerkelder toe te voegen.42 Omdat de Duitsers er baat bij hadden om alles zo snel mogelijk uit te voeren, was het aanvra gen van de benodigde bouwmaterialen bij het Regeeringscommissariaat voor den Wederopbouw een formaliteit. Ook deze keer tekende architect Frits Paulen voor het ontwerp.43 Van de gele genheid maakte hij gebruik om een oud plan uit de kast te halen: het realiseren van een tun nel onder de spoorlijn Roosendaal-Bergen op Zoom. De uitrit van de te bouwen parkeerkelder aan de achterzijde van het garagegebouw, wilde hij integreren met deze onderdoorgang van het spoor (afb. 18). Via de Moerstraatsebaan bereik te men op die manier rijksweg 56, Bergen op Zoom-Roosendaal-Breda.44 De spoorwegover gang in de verbinding van de Bredasestraat met de Wouwsestraatweg kon hierdoor verwijderd worden. Vanwege het wegvallen van het weg verkeer aan de kant van de Bredasestraat zou het tankstation dan naar de nieuwe tunnelweg moeten verhuizen. De werkzaamheden aan de garage zijn in de loop van 1941 gereedgekomen. Aannemer was de firma G.L. de Kok uit de Papa verstraat te Bergen op Zoom. De aanleg van de tunnel had geen prioriteit en uiteindelijk is die niet gerealiseerd. De parkeerkelder werd tijdens de oorlog ge bruikt voor de opslag van personenwagens die ter beschikking moesten blijven van of in beslag genomen waren door de Duitsers. Ook mochten er 's avonds en 's nachts geen auto's op straat blijven staan. Niet iedereen had een eigen gara ge en de meeste autobezitters stalden hun auto daarom bij een garagebedrijf in de buurt of bij het bedrijf waar ze de auto hadden gekocht (afb. 19). Op bijgaande foto zien we rechts achterin twee auto's die op blokken staan. Dit kan erop wijzen dat deze wagens voor lange tijd vastge houden werden. De achterste auto, met kente ken N-2970, is een Lincoln uit 1936 van Adriaan H.A.M. Testers, met daarnaast een Packard uit 1937 - voor die tijd kostbare wagens. Vervol gens staan er een Chevrolet uit 1939, een Ford V8-cabriolet uit 1937, met kenteken N-38768, van tandarts Marie H. Peteri, een Ford Eifel uit circa 1937-1938, met kenteken K-3621, van ei genaar Karel W. Hogerheijde uit Zierikzee en als laatste een Renault Juvaquatre, met ken teken N-54402, op naam van landbouwkundig ingenieur Henk Rietberg, directeur van het Instituut voor Suikerbietenteelt.45 Een aantal van deze auto's is voorzien van verduisteringskapjes op de koplampen. Al vanaf het begin van de oorlog was er een tekort aan benzine, omdat de bezetter brand- HAM5.LE.rn dum I940 f iO-PMJLEn iti.iooO niTROominfi <^P.P,mJia OlFOfnA" RLGGE.H 9"200m Afb. 18. Artist impression van het ontwerp voor de uitbreiding aan de achterzijde van de Difogagarage, met een tunnel onder de spoorlijn Roosendaal-Bergen op Zoom. Tekening naar ontwerp van de architect Frits Paulen, juni 1940. Foto West-Brabants Archief, collectie BoZ. 71 De Waterschans 2 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 27