stof vorderde voor eigen gebruik. Om te zorgen dat personenauto's, vrachtwagens en bussen toch konden blijven rijden, werden ze voorzien van een gasgenerator of van een groot gasre- servoir bovenop of achter het voertuig. Difoga was agent van het gasgeneratormerk Imbert. De monteurs van Difoga waren geschoold om de ingrijpende verbouwing van voertuigen uit te voeren om deze op gas te kunnen laten rijden. Deze generatoren konden gestookt worden met hout, turf, houtskool of antraciet. In dat licht moet een vergunningsaanvraag in 1941 op naam van Difoga gezien worden, voor het bouwen en in bedrijf nemen van een houtza gerij aan de Balsebaan 64a en 64b.46 Terwijl de Duitsers dagelijks in zijn bedrijf aan de Bred- asestraat over de vloer kwamen, heeft Diepen de houtzagerij tijdens de oorlog mogelijk ook gebruikt voor het maken van houten onderdelen voor zijn Difoga 421-vliegtuig.47 In deze periode ontwikkelde hij samen met zijn medewerkers ook een door middel van accu's aangedreven elektrische auto. De benodigde elektriciteit hiervoor werd opgewekt door windkracht. In tijden van schaarste van autobrandstof kon op deze manier bij de bezetter toch een rijvergun ning bemachtigd worden. De actieradius van deze auto's was echter zeer beperkt.48 Op 30 juli 1941 trad Frits Diepen in Breda in het huwelijk met Simone Smits.49 Het jonge paar betrok een in zijn opdracht gebouwde villa aan de Zuidzijde Zoom 45. In de winter van 1942 op 1943 was Diepen een aantal maanden geïn terneerd in de kampen Amersfoort en Haaren. Na zijn vrijlating ging hij in het verzet en leidde het district Bergen op Zoom van de Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers (LO). De Difogagarage fungeerde hierbij als centrum voor illegale activiteiten zoals het verstrekken van valse papieren, geld en distributiebonnen aan onderduikers. Vanuit de garage vond ook de verspreiding plaats van de ondergrondse verzetskrant Trouw en werden overvallen op dis tributiekantoren en andere gewelddadige acties georganiseerd. Daarbij was de aanwezigheid van het HKP een uitstekende dekmantel. De monteurs van Difoga moesten 24 uur per dag Afb. 19. De Difogaparkeerkelder met personenwagens die ter beschikking van de bezetter moesten blijven, circa 1942. Foto West Brabants Archief, collectie BoZ. De Waterschans 2 - 2018 72

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 28