Autorijschool „DIFOGA" en zeven dagen per week klaar staan voor de Duitsers. Dit betekende dat de nachtmonteurs enige bewegingsvrijheid hadden en zich in sper tijd op straat mochten begeven. Zij werden dan ook met name ingezet om het illegale werk van de LO te ondersteunen.50 Tegen het einde van de oorlog gaf Frits Diepen het personeel de opdracht de Duitsers niet meer te helpen. De monteurs werden naar huis gestuurd en moesten zo snel mogelijk onderduiken. Een paar dagen later voerden de Duitsers razzia's uit waarbij ze het hadden ge munt op de Difogamedewerkers. Troffen ze de gezochte persoon niet aan dan werden als re presaille de huisgenoten meegenomen. In to taal werden er veertien mannen en 28 vrouwen opgepakt en opgesloten in het Markiezenhof, één grote Difogafamilie. Om de werkstaking te breken dreigden de Duitsers met executies en het uithongeren van de gevangenen. Omdat de Geallieerden al in aantocht waren, werd ieder een na vier dagen vrijgelaten. Al met al was het voor zowel de gevangenen als voor het verzet, dat het voor elkaar gekregen had om voedsel naar binnen te smokkelen, een hachelijke on derneming. Kort na de bevrijding spraken de Martelaren van Bergen in een plaatselijke krant hun dank uit aan iedereen die geholpen had.51 Ontwikkelingen vanaf 1945 Na de oorlog ging Frits Diepen zich toeleg gen op zijn andere passie: de luchtvaart. Op het door hem aangekochte vliegveld Ypenburg bij Rijswijk vestigde hij zijn bedrijf Frits Diepen Vliegtuigen NV. Het gezin verhuisde naar Den Haag. Naast zijn bemoeienis met zijn eigen be drijf, reed Frits Diepen in die tijd dagelijks op en neer naar Breda als projectmanager voor Hispano Suiza Nederland NV. In 1951 effende hij de weg voor een vestiging van een wapenfabriek van dit bedrijf in de wijk Belcrum in Breda. Op Ypenburg hield Frits zich bezig met de re paratie en revisie van vliegtuigen, de handel in vliegtuigaccessoires en het uitvoeren van chartervluchten, in die tijd luchttaxidiensten genoemd. Met name Avio Diepen NV (reparatie) werd een groot succes. In 1950 werkten er 168 personeelsleden en beschikte het bedrijf over een hangaar van 5000 m2. In 1954 fuseerde zijn bedrijf met Fokker, waarbij Diepen commercieel directeur werd. In die functie stond hij aan de basis van het verkoopsucces van de Fokker F-27 Leert Vlug en Voordelig Autorijden Friendship. Met recht werd hij Mister Friendship genoemd. In 1963 deed Frits een stapje terug en werd hij adviseur voor Fokker, om twee jaar later terug te keren en zich in te spannen voor een fusie van de Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW) en Fokker. Bij de fusie, in 1969, kreeg Diepen een plaats in de raad van bestuur van de in Düsseldorf gevestigde VFW-Fokker GMBH. Na zijn vertrek uit Bergen op Zoom vertrouwde Diepen de leiding van Difoga toe aan Constan- tinus G.M. (Conny) Luske, inspecteur bij de Ko ninklijke Shell.52 Tot aan zijn overlijden in 1974, bleef Diepen als president-commissaris wel verbonden aan het bedrijf. Luske heeft Difoga verder uitgebouwd en het tot een succes gemaakt. Onder de slogan "Ford mechaniseert de Nederlandse landbouw" tim merde het bedrijf ook op agrarisch gebied aan de weg. Begin jaren vijftig van de vorige eeuw mocht Difoga, speciaal voor de afdeling tracto ren en landbouwwerktuigen, het predicaat Ford District Dealer voeren. Dit betekende een forse uitbreiding voor de afdelingen verkoop, service en onderhoud. Op het bedrijf aan de Bredase- straat was daarvoor geen plaats, zodat Luske elders ruimte moest zoeken. Die werd gevon den in het gebouw van de Bergen op Zoomsche Manege van Jacobus Hagenaars aan Meilust 4 (het huidige Bloemendaal 56, ter plaatse van de MCD-supermarkt) en in de voormalige DKW- garage van Pieter Thorenaar aan de Wouw- sestraatweg 58, waar werkplaatsen voor tracto ren en landbouwwerktuigen werden ingericht.53 Op beide locaties kwamen Shell tankstations. Als bijzonderheid is nog te melden dat in die tijd Difoga ook autorijlessen verzorgde (afb. 20). Het bedrijf bleef investeren. Aan de overkant van de garage aan de Bredasestraat bouwde bij Bergen op Zoom Tel. 453 (2 lijnen) Afb. 20. Advertentie in de Eendracht Bode van 2 mei 1952, www. krantenbankzeeland.nl 73 De Waterschans 2 - 2018

Periodieken

De Waterschans | 2018 | | pagina 29